Pagina 404 – poate cea mai frecventa si, in acelasi timp, neinteleasa eroare. O intalnim pe orice tip de site, indiferent ca este vorba despre un magazin online cu sute de mii de produse, un blog sau un site de prezentare, insa de putine ori se ridica la potentialul sau maxim.

In majoritatea cazurilor, aceasta este nepersonalizata, plictisitoare, cu textul in alta limba sau chiar lasata in limbaj Lorem Ipsum. Dar pagina 404 nu trebuie sa reprezinte un capat de drum, ci o oportunitate de a conduce utilizatorii pe paginile de interes.

Mai multe despre pagina 404

Eroarea 404 este un cod de raspuns HTTP standard. Aceasta apare in cazul in care un link nu mai exista sau utilizatorul a tastat gresit URL-ul in bara de adresa.

Prima situatie tine de utilizator. Spre exemplu, in loc sa scrie www.thc.ro/gazduire-web, acesta a accesat www.thc.ro/gazduire-wbe. Aceasta pagina nu exista pe site-ul nostru, ceea ce inseamna ca accesarea sa va returna o eroare 404. 

Cea de-a doua situatie poate fi gestionata de proprietarul site-ului. Spre exemplu, aceasta eroare va aparea in cazul in care ai schimbat denumirea unei pagini si nu ai realizat un redirect 301. Acesta ar fi trimis atat utilizatorii, cat si motorul de cautare catre noul URL, facandu-l pe cel dintai inaccesibil.

Scopul acestui redirect este extrem de important intr-o astfel de situatie. Cel putin daca este o pagina importanta (categorie, subcategorie, un articol de blog popular etc.), un redirect 301 nu doar ca te va asigura ca aceasta va putea fi accesata in continuare, ci te va ajuta si din punct de vedere SEO. Transferul de echitate a linkului (puterea de ranking) este de 90-99%, astfel ca te vei asigura ca nu pierzi pozitiile in Google.

O alta situatie ar fi aceea in care stergi pagini de produs sau articole de blog pe care nu le mai doresti pe site. Un redirect 301 nu este cea mai buna varianta, insa trebuie sa te asiguri ca link-urile respective nu se mai regasesc nicaieri in site si nu mai pot fi accesate de catre utilizatori decat in cazul in care sunt in posesia URL-ului sau le acceseaza din surse externe mai vechi.

In orice caz, este indicat sa folosesti periodic un tool de analiza care sa-ti identifice eventualele pagini 404 si sa le elimini din site. Cateva exemple bune sunt Screaming Frog, WebSite Auditor, Netpeak, CognitiveSEO.

Daca nu-ti doresti sa investesti in acest sens, atunci poti intra in contul Google Search Console. Singura problema este ca acolo vei putea gasi doar paginile 404 pe care Google le vede, deci pe cele pe care nu le-a scos inca din index.

De altfel, este recomandat sa urmaresti periodic mentiunile pe care le fac alte site-uri despre site-ul tau. Exista posibilitatea sa primesti linkuri externe, dar care sa contina un typo, ceea ce va conduce utilizatorii care dau click catre o pagina 404. O modalitate simpla si gratuita de a face acest lucru este sa setezi o alerta Google. Astfel, vei primi o avertizare pe mail de fiecare data cand site-ul tau este mentionat.

Deci cum poate pagina 404 sa creasca rata de conversie?

Exista patru lucruri principale pe care trebuie sa le ai in vedere pentru a construi o pagina 404 performanta: limbajul, aspectul, linkurile interne si implementarea tehnica.

Nu toti utilizatorii stiu ce reprezinta o pagina 404, astfel ca este important sa le explici printr-un mesaj simplu si la obiect unde au ajuns si ce pot face mai departe pentru a nu-si finaliza drumul pe site-ul tau.

In primul rand, este foarte important ca limbajul pe care il adopti sa se reflecte in tonul general regasit pe site. Daca profilul businessului iti permite, poti chiar sa vii cu un mesaj amuzant, care sa transforme frustrarea utilizatorilor in satisfactie.

Apoi, imbraca mesajul printr-un design atractiv, care sa nu transmita ideea de eroare. Un site care te poate ajuta este Canva. Aici gasesti multe idei de imagini, iar majoritatea functionalitatilor sunt gratuite.

Aspectul acestei pagini ar trebui sa fie simplu, dar de efect si, bineinteles, sa se integreze in conceptul general al site-ului. Pagina 404 nu trebuie sa dea utilizatorilor senzatia ca au ajuns intr-o fundatura, ci ca isi pot continua drumul pe site.

In ceea ce priveste linkurile interne pe care le inserezi, este indicat, in primul rand, sa inserezi un buton care sa conduca utilizatorii catre prima pagina din site. Fa-l cat mai vizibil si chiar insereaza un call to action.

Alaturi de acesta, poti adauga fie linkuri catre cateva categorii importante, fie catre niste articole de blog populare. De asemenea, in site-urile mari ar fi de ajutor sa inserezi si un camp de cautare. Nu in ultimul rand, asigura-te ca pagina 404 nu prezinta erori de ordin tehnic. Roaga programatorul sa verifice daca este inserata corect, nu va dura mult sa o faca 100% functionala.