Cumpărăturile online tind să câştige tot mai mult teren în faţa shoppingului clasic, mai ales atunci când ne referim la mediul urban. Un studiu recent afirmă că, în 2019, 56% dintre români au făcut cel puțin o achiziție online. În aceste condiţii, crearea unui magazin online este o idee de afaceri foarte bună şi relativ simplu de realizat. Tot ce ai nevoie este informaţie de calitate pentru a avea o viziune clară a paşilor necesari (ceea ce vei găsi în acest articol), ceva resurse financiare şi suficient timp de investit. În plus, costurile de întreţinere sunt mult mai mici decât în cazul unui magazin fizic, iar cumpărătorii pot fi din orice colţ al ţării.

În acest articol vei afla tot ce trebuie să ştii despre crearea unui magazin online, indexarea acestuia în Google, promovare şi generarea de vânzări.

Cuprins

Procesul de creare a magazinului online

  1. Alegerea numelui domeniului
  2. Alegerea hostingului
  3. Platforma de e-commerce potrivită

Cât costă un magazin online?

Cum faci ca magazinul tău online să fie indexat în Google?

Cum generezi primele vânzări? Dar următoarele?

Procesul de creare a magazinului online

Dacă privim tot acest proces în ordine cronologică, iată care sunt principalele etape:

1. Alegerea numelui domeniului

Numele domeniului este adresa site-ului tău pe internet. Este ceea ce tastează userii atunci când caută site-ului tău. Alegerea numelui domeniului este o etapa foarte importantă. Îţi recomandăm să ai în vedere câteva aspecte:

  • numele domeniului să fie relevant pentru nişa ta sau pentru produsele pe care le vei vinde. Poate fi diferit de numele companiei.
  • numele domeniului să fie uşor de pronunţat şi de reţinut. De exemplu: “sosetecolorate.ro”. 
  • numele domeniului să te diferenţieze de concurenţă, poate fi un nume abstract sau unul atipic, de tipul “smartsocks.ro”. Fii cât mai creativ, foloseşte sinonime sau jocuri de cuvinte.
  • foloseşte în denumire cuvinte cheie. Cu ajutorul uneltei Keyword Planner din Google Ads poţi vedea care sunt cele mai căutate cuvinte cheie din nişa ta. Folosirea de cuvinte cheie în denumirea domeniului te poate ajuta să obţii poziţii mai bune în cadrul principalelor motoare de căutare ca Google, Yahoo, Bing.
  • scrie mai multe variante de nume de domeniu şi verifică disponibilitatea acestora aici. Tot de aici poți cumpăra numele domeniului ales.
  • roagă câţiva prieteni să voteze varianta preferată. De asemenea, poţi crea un sondaj în cadrul unui grup de specialisti în marketing de pe Facebook sau LinkedIn.
  • şi nu în ultimul rând, verifică dacă denumirea ta nu este marcă înregistrată. 

Costurile pentru cumpărarea domeniului variază între €7,50 şi €37.09 pe an, în funcţie de extensia aleasă (.ro, .com, .co, .org sau .net).

Citeşte şi Cu sau fara www – ce sa aleg pentru SEO?

2.Alegerea hostingului (servicii găzduire web)

Hostingul înseamnă locul în care se salvează toate informațiile din viitorul tău magazin online. Este spaţiul din cadrul unui server pe care vor fi încărcate toate fişierele. 

În această etapă îţi vei alege furnizorul și un anumit pachet de hosting. În primul rând, trebuie să alegi o companie serioasă, de încredere, iar apoi trebuie să te consulți cu specialistul în alegerea celui mai potrivit pachet de hosting pentru magazinul tău online. 

Iată care sunt cele mai importante aspecte de care trebuie să ţii cont în alegerea hostingului: traficul estimat pe site, uptime-ul de minimum 99,9%, suport 24/7 de cea mai bună calitate, suport bun pentru baze de date, backup garantat şi gratuit, protocol SSL pentru securitatea datelor şi, bineînţeles, preţul.

Pachetele de găzduire web încep de la 0,95 €/luna şi pot ajunge pâna la 20,95 €/luna sau chiar mai mult în funcţie de spaţiul de stocare, lăţimea de bandă şi tipul serverului.

Descoperă care sunt principalii factori ce trebuie analizați pentru a alege planul de găzduire web potrivit pentru magazinul tău online.

3.Platforma de e-commerce potrivită

Platforma de e-commerce perfectă este acea platformă care îţi oferă toate funcţionalităţile necesare şi care este viabilă şi peste 10-15 ani de acum încolo, adică care poate fi adaptată nevoilor tale pe parcurs ce te extinzi. Consultă-te cu specialistul, spune-i planul tău de afaceri şi el cu singuranţă îţi va recomanda cea mai bună variantă. Trebuie să ştii de la început că o platformă de e-commerce bună nu poate fi şi ieftină. Poţi cumpăra un produs ieftin, dar apoi te vei trezi în situaţia în care va trebui să plăteşti în plus pentru fiecare modificare, îmbunătăţire sau funcţionalitate necesară. De aceea, este important să te consulţi cu un specialist. În general, aceste platforme trebuie adaptate domeniului/nişei tale, publicului ţintă, modalităţilor de promovare etc. Iată câteva aspecte pe care le poţi discuta cu specialistul pentru a găsi cea mai bună soluţie.

  • Platformă multi-channel – în care pot fi integrate diverse alte canale prin care potenţialii clienţi să poate interacţiona cu afacerea ta, precum: marketplace, afiliere, comparatoarele de preţuri, social media etc.
  • Scabilitatea platformei. Fiecare platformă are anumite limite în ceea ce priveşte numărul maxim de utilizatori, de produse, specificaţiile hardware etc. De aceşti factori depinde performanţa website-ului tău. Verifică volumul maxim de produse pe care le poate susţine, fără a sacrifica performanţa şi consultă toate tipurile de abonament disponibile.
  • Securitatea platformei. Orice magazin online operează cu date cu caracter personal. De aceea este foarte important ca platfoma ta să asigure protecţia datelor 24/7 pe servere complet securizate. În plus, asigură-te că vei avea implementat certificatul SSL. Acesta este absolut necesar mai ales pentru plata cu cardul, influentând în mod pozitiv decizia clienţilor de a-ţi oferi datele cardurilor, codul IBAN sau alte date cu caracter personal.
  • Posibilitatea de a integra alte sisteme. Este important ca platforma ta să permită integrarea altor sisteme necesare în activitatea ta. De exemplu, să poţi integra un sistem ERP (de gestionare a stocurilor, preţurilor etc), un procesator de plăti, Google Analytics, servicii de email automation sau alte sisteme de marketing automatizat. Trebuie să ai în vedere faptul că tehnologia evoluează în permanentă şi apar mereu posibilităţi noi de dezvoltare a afacerii tale. De aceea, este necesar ca platforma ta să fie cât mai flexibilă.
  • Site responsive, optimizat pentru diferite tipuri de ecrane. Majoritatea oamenilor fac cumpărături online de pe mobil, şi tot de pe mobil îşi verifică de cele mai multe ori emailul. Un site responsive este un must-have pentru un magazin online.
  • Web design atrăgător.  În 2020, tendinţa specialiştilor este de a crea site-uri cu design minimalist, luminoase, atrăgătoare, care folosesc animații și video-uri pentru a îmbunătăți experiența utilizatorului. O altă provocare atât pentru web designeri, cât şi pentru afacerile online, va fi implementarea opţiunii thumb-friendly pe mobil.

Descoperă Cele mai importante 9 tendinţe în web design pentru 2020

Costurile pentru o platformă de e-commerce pot pleca de la 1500€ şi pot ajunge la câteva mii de euro, în funcţie de caracteristicile şi funcţionalităţile dorite. Există pachete care includ şi numele de domeniu şi găzduirea web.

Cât costă un magazin online?

Aşa cum am văzut, nu există preţuri fixe pentru că nu există un tip de magazin web potrivit pentru orice tip de afacere online. Preţurile pot fi foarte diferite în funcţie de extensia denumirii domeniului, de pachetul de găzduire web, de tipul de platformă e-commerce şi de caracteristicile acesteia. Preţul poate varia de la 1500€ pentru un magazin micuţ, cu puţine produse şi funcţionalităţi, până la câteva mii de euro, în funcţie de mărimea şi caracteristicile solicitate. În plus, pentru buna desfăşurare a activităţii magazinului tău, trebuie să iei în considerare şi alte costurile necesare pentru diverse programe: program facturare şi gestionare stocuri, email marketing etc.

Citeşte şi articolul Erori pe care să le eviți atunci când lansezi un magazin online 

Indexarea magazinului online în Google

Indexarea în Google a magazinului web înseamnă stocarea paginilor şi a altor resurse specifice (imagini, video, fisiere pdf, etc) în baza de date (indexul) motorului de căutare în vederea returnării de răspunsuri cât mai exacte la căutările efectuate de utilizatori.

Ordinea în care paginile web sunt afişate de Google reprezintă pozitionarea (ranking-ul) şi este rezultatul aplicării unei formule complexe de stabilire a relevanţei în raport cu cuvintele cheie căutate. 

Cum verificăm dacă site-ul este indexat sau nu în Google?

Poţi verifica foarte simplu dacă magazinul tău este indexat în Google tastând în casuţa de căutare următoarea formulă: site: apoi numele domeniului tău. 

Exemplu: site:thc.ro

După cum vezi, în cazul site-ului thc.ro sunt indexate 261 de pagini.

Atunci când un site nu este indexat deloc în Google va apărea mesajul: Căutarea dvs. nu a returnat niciun document, ca în situaţia de mai jos:

Ce metode să foloseşti pentru o indexare cât mai bună în Google?

Există mai multe metode prin care te poţi asigura că magazinul tău este indexat de Google.

  • În primul rând, dacă magazinul tău este nou poţi folosi formularul de indexare Google. Este suficient să introduci adresa paginii de pornire (Acasa, Homepage sau Home). Nu e nevoie să adaugi adresa fiecărei pagini din site. Pornind din Homepage, robotul Google descoperă şi indexează noi pagini, prin intermediul link-urilor din site. Indexarea poate dura între una şi patru săptămâni de la momentul înscrierii URL-ului tău.
  • Crează-ţi o hartă a site-ului – sitemap. Sitemap.xml este un fişier care conţine adresele paginilor site-ului tău, împreună cu o serie de informaţii opţionale, cum ar fi prioritatea fiecărei pagini la indexare sau rata de actualizare a fiecărei pagini. Acest fişier se instalează la rădăcina site-ului (exemplu: www.thc.ro/sitemap.xml) şi este al doilea fişier pe care îl analizează Google după fişierul robots.text. Pentru crearea fişierului sitemap poţi folosi diverse plugin-uri de SEO sau poţi apela la instrumente online, precum: https://www.check-domains.com/sitemap/ sau https://freesitemapgenerator.com/
  • Încarcă harta site-ului în Google Search Console. Mergi la Optimization→ Sitemaps şi adaugă link-ul spre harta site-ului tău pentru ca Google să afle despre site-ul tău şi despre paginile adaugate recent.
  • Foloseşte robots.txt – este un fişier text care ar trebui să se afle în rădăcina domeniului tău, având rolul de a da instrucţiuni motoarelor de căutare despre ce pagini trebuie crawlate şi indexate şi care nu. 
  • Fă-ţi un blog. Este cea mai eficientă metodă de SEO pe termen lung (proces de optimizare pentru motoarele de căutare). Publică articole cu informaţii utile pentru publicul tău ţintă. De exemplu, dacă ai un magazin online de piese de bicicletă, explică în articolele de pe blog cum se instalează acele piese sau cum să întreţii corect bicicleta pentru a prelungi durata de viaţă a pieselor. Pe lângă faptul că îţi aduce trafic, blogul este cel mai des vizitat de roboţii motoarelor de căutare deoarece aici există de obicei cel mai relevant şi actualizat conţinut pentru căutările generate de publicul tău ţintă. Inserează în articole keyworduri relevante şi linkuri către paginile de produs din magazinul online şi către alte articole pe teme complementare.
  • Publică conţinut pe alte site-uri sau bloguri – linkbuilding. Procesul de SEO include şi generarea de backlinks, adică linkuri externe către magazinul tău online. O strategie bună este să creezi conţinut nou, de calitate, pe care să îl trimiţi spre publicare diverselor publicaţii sau bloguri din domeniul tău în schimbul unui link către magazinul tău. 

Cum generezi primele vânzări? Dar următoarele?

Ai trecut cu bine prin toate etapele anterioare şi, în sfârşit, propriul tău magazin online este gata. Ai listat majoritatea produselor şi acum eşti pregătit să primeşti primele comenzi. Ce faci însă dacă acestea întârzie să apară? Cum îţi promovezi magazinul astfel încât să începi să vinzi?

Iată care sunt cele mai eficiente metode prin care poţi să generezi vânzări pentru magazinul tău:

  • Crează-ţi pagini de companie pe reţetele sociale şi publică conţinut interesant şi util pentru publicul tău ţintă. Să ne folosim tot de exemplul cu magazinul de piese pentru biciclete. Postează video-uri în care să explici cum se montează piesele şi care sunt cele mai potrivite piese pentru diverse modele de bicicletă. 
  • Populează magazinul din cadrul paginii de Facebook cu produsele disponibile în cadrul magazinului tău online. Astfel, orice intră pe pagina ta de Facebook poate vedea direct produsele şi preţurile.
  • Crează-ţi un cont de companie Google. Vei fi mai uşor de găsit de către clienţi. Multe persoane obişnuiesc să caute pe Google o anumită companie sau magazin online, în loc să scrie în bara de căutare adresa web. 
  • Organizează campanii de reduceri de tipul: furnizorul lunii x% reducere, Black Friday, saptamana aniversară, oferte de sărbători, lansari de noi produs etc.
  • Desfăşoară un concurs pe Facebook sau Instagram pentru a-ţi crea o bază de posibili clienţi. Una dintre condiţiile de participare poate fi abonarea la newsletter sau etichetarea altor persoane. 
  • Foloseşte un program de email marketing. Trimite newslettere cu oferte, reduceri, lansari de produse, articole noi publicate pe blog, apariţii în presă etc.
  • Fă-ţi reclamă pe Facebook. După cum ai observat poate, traficul organic a fost mult redus de către cei de la Facebook pentru a încuraja companiile să cheltuiască mai mulţi bani pe reclame. Avantajul reclamelor este că poţi ajunge direct la persoanele interesate de produsele tale şi poţi vedea exact veniturile generate.
  • Crează-ţi campanii Google Ads. Aceste campanii te ajută să apari în primele poziţii din pagină atunci când un utilizator caută pe Google produsele comercializate de tine. Marele avantaj al reclamelor Google este că sunt afişate doar persoanelor interesate, în funcţie de cuvintele cheie căutate şi eşti taxat doar atunci când utilizatorul accesează magazinul tău. În plus, ai control total al bugetului şi poţi monitoriza atent rezultatele campaniilor: număr afisări, număr clickuri, cost per click, cost per conversie, număr conversii (vânzări), buget cheltuit etc.
  • Campanii de afiliere. Înscrie-te ca adviser pe platforme de afiliere precum Profitshare sau 2Performant. Afiliații (bloggeri sau influenceri) îți vor promova produsele, iar tu vei plăti afiliaților comision doar la vânzare. Tu setezi comisionul pe care îl oferi pentru promovarea cu succes. De obicei, comisionul oferit de companii este între 5 şi 15%.

Trebuie să ştii că, în ciuda tuturor eforturilor tale de marketing, orice magazin online începe să devină profitabil abia după câteva luni bune. Aşadar, nu te aştepta la vânzări record în primele săptămâni de la lansare. În plus, este nevoie să fii consecvent în acţiunile tale pentru ca rezultatele să fie pozitive şi constante.

Ai nevoie de servicii de maketing online? Scrie-ne cu ce te-am putea ajuta aici.