Nu îți pui prea des problema securității site-ului tău, nu-i așa? Cel puțin, nu dacă abia ți-ai lansat site-ul sau ești încă la început de drum în business. Te gândești probabil că site-ul tău este unul mic și că nu prezintă interes pentru hackeri. Ei bine, conform quicksprout.com, peste 30.000 de site-uri noi sunt atacate în fiecare zi, iar 43% dintre infracțiunile informatice sunt împotriva întreprinderilor mici.

Conform aceleiași surse, aproximativ 54% dintre companiile din întreaga lume afirmă că au suferit cel puțin un atac în ultimul an și doar 38% dintre acestea au declarat că sunt pregătite să facă față atacurilor cibernetice.

Așadar, cea mai bună metodă de a ține la distanță atacurile cibernetice este să îți securizezi cât mai bine site-ul. Pentru a te ajuta să faci acest lucru, am realizat acest articol în care îți vom arăta cum crești securitatea site-ului tău. Dar înainte, haide să analizăm pe scurt care sunt principalele amenințări pentru securitatea site-ul tău web.

Amenințări comune asupra securității site-ului tău

Atunci când vorbim despre atacuri cibernetice, nu există o singură modalitate prin care site-urile pot fi afectate. Pentru a fi pregătit să întâmpini aceste atacuri trebuie să iei în considerare următoarele aspecte:

Spamul

De obicei, percepem spamul ca pe ceva enervant. Cu toții primim e-mailuri de spam în inbox sau vedem destul de des pop-uri de spam când navigăm online.

Cu toate acestea, uneori, spamul este rău intenționat. Cel mai frecvent pe site-uri întâlnim spamul sub forma de comentarii la articole de blog. Există roboți care pot sufoca secțiunea de comentarii din blogul tău pentru a crea backlink-uri la alte pagini web. Aceste comentarii sunt enervante și pot compromite încrederea vizitatorilor, dar cel mai grav este că pot conține viruși.

În plus, crawlerele Google pot detecta adesea URL-uri rău intenționate și pot penaliza site-ul tău pentru găzduirea de spam. Acest lucru îți va zdrobi clasamentul SEO.

Viruși și malware

Pentru aceia dintre voi care nu știu, malware reprezintă „software-ul rău intenționat”. Deci, în mod evident, malware sau virus este același lucru. Este posibil ca programele malware să fie cea mai mare amenințare pentru site-ul tău, cu atât mai mult cu cât peste 230.000 de astfel de softuri sunt create în fiecare zi.

Potrivit Statista.com , acestea sunt cele mai frecvente tipuri de malware utilizate în atacurile cibernetice din întreaga lume:

După cum poți vedea, există o mulțime de tipuri de malware foarte răspândite în întreaga lume și, de aceea, reprezintă o amenințare atât de mare pentru site-urile web.

Acestea sunt utilizate adesea pentru a accesa date private sau pentru a utiliza resursele serverului. De asemenea, hackerii folosesc viruși pentru a câștiga bani din anunțuri sau link-uri de afiliere trecând peste permisiunea site-ului. Acești viruși pun în pericol atât site-ul, cât și pe vizitatorii acestuia. Un utilizator al site-ului poate da click pe un link care descarcă un fișier dăunător pentru computerul său. Așadar, este de datoria ta să îți păstrezi site-ul în siguranță și să împiedici aceste atacuri.

Înregistrare domeniu în  WHOIS

Cumpărarea unui nume de domeniu este precum achiziționarea unei case. Compania care vinde casa trebuie să știe cine este cumpărătorul și unde poate fi contactat acesta. Acestea sunt date publice.

Același lucru este valabil și pentru cumpărarea unui site web. În funcție de țara în care te afli, ți se va cere să oferi câteva informații despre compania ta care vor fi înregistrate în baza de date WHOIS. În afara acestor informații, acest registru conține, de asemenea, numele serverelor unde ai găzduit site-ul.

Hackerii pot utiliza aceste informații pentru a afla locația serverului pe care îl utilizezi și a obține acces la acesta.

Atacuri DDoS

Atacurile DDoS se manifestă printr-un volum mare de trafic fals trimis către un site web, în ​​încercarea de a slăbi serverele gazdă până la blocarea acestora. Site-ul atacat de obicei se prăbușește, deoarece traficul crescut epuizează limita de lățime de bandă sau supraîncarcă serverele pe care se bazează site-ul.

Află mai multe despre Atacurile DDoS și modalitățile de la le preveni

Lista neagră a motoarelor de căutare

Tehnic vorbind, aceasta nu este o amenințare la adresa securității. Cu toate acestea, dacă site-ul tău web nu este securizat corespunzător, acest lucru îți poate afecta clasamentul SEO.Conform unui studiu, 74% dintre site-urile hack-uite au fost atacate din motive de SEO.

Site-ul SEO are acces


Așa cum am menționat mai devreme, când am vorbit despre comentariile de tip spam, dacă motoarele de căutare detectează conținut malware pe site-ul tău, clasamentul tău SEO va avea de suferit.

De asemenea, dacă mulți utilizatori raportează site-ul tău ca spam sau nesigur, poți fi adăugat în lista neagră a motorului de căutare. Odată intrat pe această listă, este extrem de greu să îți reabilitezi poziția în clasament.

Poți ajunge pe această listă neagră și dacă apelezi la diverse tehnici neloiale de SEO, cum sunt cele numite Black Hat. Poți afla mai multe despre această practică interzisă de motoarele de căutare în acest articol. 

Cum să îți securizezi site-ul în 2020

Acum că am aflat care sunt cele mai comune amenintări la adresa securității site-ului tău, haide să vedem ce poți face pentru a le preveni.

Nu poți presupune că site-ul tău este în siguranță până nu ai luat anumite măsuri pentru a îmbunătăți securitatea acestuia. Iată care sunt pașii pe care trebuie să îi urmezi pentru a-ți securiza site-ul în 2020.

1.Folosește protocolul HTTPS

Dacă site-ul tău nu folosește în prezent protocolul HTTPS, acesta trebuie să devină primul lucru pe lista ta de priorități. Website-urile care folosesc protocolul HTTPS, rulează versiunea securizată a HTTP (Hyper Text Transfer Protocol). Atunci când un site web este securizat, browserul recunoaşte acest lucru şi afişează simbolul unui lăcăţel verde în bara de adrese.

Protocolul de securitate HTPS poate rula prin instalarea unui certificat SSL. Orice site sau blog, indiferent de domeniu, de produsele sau serviciile pe care le promovează sau de mărimea traficului, este indicat să aibă instalat un certificat SSL. 

Fără HTTPS, un hacker poate schimba informațiile din pagină pentru a colecta informații personale de la vizitatorii site-ului tău. De exemplu, hackerii ar putea fura informațiile de conectare și parolele utilizatorilor.

Protocolul HTTPS va îmbunătăți, de asemenea, poziția în clasamentul motoarelor de căutare. Google recompensează site-urile care utilizează această măsură de securitate.

În plus, faptul că ai un site web securizat aduce plus valoare și încredere utilizatorilor tăi, mai ales atunci când ai un magazin online și colectezi date cu caracter personal.

Află mai multe despre Ce este un certificat SSL şi la ce ajută?

2. Actualizează-ți software-ul

Orice software pe care îl utilizezi pe site-ul tău trebuie să fie actualizat. De ce?

În plus față de remedierea erorilor, actualizările software vin de obicei cu îmbunătățiri de securitate. Niciun software nu este perfect. Hackerii vor căuta întotdeauna modalități de a profita de vulnerabilitățile acestuia.

O mulțime de atacuri cibernetice sunt automatizate. Infractorii folosesc roboți pentru a scana doar site-urile vulnerabile. Așadar, dacă nu ești la curent cu cele mai recente versiuni de software, va fi ușor pentru hackeri să-ți identifice site-ul  înainte de a mai putea face ceva în acest sens.

3. Alege un plan de găzduire web sigur

În teorie, dacă furnizorul de găzduire web are o securitate foarte bună a serverelor sale, vei beneficia de același nivel de protecție. Totuși, această supoziție nu este întotdeauna valabilă.

Un plan de găzduire web pe servere partajate poate fi o variantă atrăgătoare, în special datorită prețului foarte accesibil. Însă, din punct de vedere al securității, nu este chiar cea mai bună alegere. După cum îi spune și numele, acest plan presupune găzduirea site-ului tău pe servere partajate cu alte site-uri. Dacă unul dintre aceste site-uri este atacat, hackerul poate avea acces și la serverul pe care este găzduit, unde se află și site-ul tău. 

Dacă securitatea site-ului este o prioritate foarte importantă pentru tine, atunci ar trebui să iei în considerare un alt tip de găzduire web.

Vezi aici toate planurile noastre de găzduire web

4. Schimbă-ți periodic parola

Este nevoie să îți schimbi periodic parola. Vei înțelege imediat de ce.

Există persoane care au aceeași parola pentru toate conturile web pe care le dețin din cele mai vechi timpuri. Iată unde apare problema. Ți-ai făcut un cont pe site-ul web al unui restaurant pentru a putea lăsa un comentariu sau o recenzie și, bineînțeles, că ai folosit aceeași parolă ca de fiecare dată. Dacă acel site este compromis, hackerii vor avea acces la numele de utilizator și parola ta. Dacă la rândul tău deții un site web, atacatorii pot folosi aceste date pentru a se conecta la contul tău de administrator.

Există programe gratuite prin care se pot sparge parole în doar 3 secunde. Așadar, pentru a evita spargerea contului de administrare a site-ului tău, trebuie să îți actualizezi cât mai des parola. Poți folosi un manager de parole, precum 1Password, pentru a putea genera parole lungi cu caractere speciale, care sunt aproape imposibil de descoperit.

În plus, ar trebui să alegi o companie de găzduire web care utilizează autentificarea cu doi factori. Aceasta adăuga un pas suplimentar de securitate pentru protecția prin parolă. 

Urmează aceste 8 sfaturi pentru a avea o parolă puternică pentru site-ul tău.

5. Securizează computerele companiei tale

Există virusi care pot insera fișiere corupte în site-urile web prin furtul autentificărilor FTP. Este mai ușor pentru un hacker să realizeze acest lucru prin accesarea computerului tău ca poartă de intrare în website-ul tău. De aceea, este important să securizezi computerele companiei, folosind un sofware antivirus. Acest software poate împiedica programele dăunătoare, cum ar fi keyloggerii și troienii, să ofere hackerilor acces la sistemele afacerii tale.

6. Folosește instrumente care monitorizează securitatea site-ului

Nu poți preveni manual atacurile cibernetice. Este nevoie să folosești programe și resurse online care monitorizează securitatea site-ului tău.

Există plugin-uri care adaugă un firewall pe site-ul tău și combat astfel atacurile malware, cele de tip spam sau alte tipuri de amenintări. Poți rula audituri de securitate care vor evidenția vulnerabilitățile și îți vor sugera măsurile preventive necesare.

7. Limitează accesul utilizatorilor

95% din atacurile de securitate cibernetică sunt rezultatul unei erori umane. Cel mai bun mod de prevenție este de a limita numărul persoanelor care pot face o eroare. Nu orice angajat al companiei trebuie ar trebui să aibă acces la datele site-ului tău.

Dacă, de exemplu, angajezi un consultant, un designer sau un blogger invitat, nu le oferi în mod automat acces la panoul de administrare a site-ului tău. 

Asigură-te că fiecare utilizator are propriile date de autentificare. Dacă mai multe persoane folosesc același nume de utilizator și aceeași parolă, nu le oferi nici un grad de responsabilitate. În schimb, atunci când fiecare are propriul cont de utilizator, echipa ta va fi mult mai atentă cu informațiile confidențiale pentru că se poate urmări de unde a pornit o eventuală eroare sau modificare.

8. Fă backup constant pentru site-ul tău

Când vine vorba de securizarea site-ului tău, trebuie să iei în calcul și cel mai pesimist scenariu și să te asiguri că poți recupera datele site-ului în cazul în care acesta este compromis. 

Aşa cum îi spune şi numele, backup-ul de date reprezintă procesul de arhivare, copiere şi stocare a datelor. A face backup înseamnă a realiza o copie de rezervă a documentelor şi fişierelor, cu scopul de a preîntâmpina pierderea datelor. Când vine vorba de informații vitale pentru companie, este important să te asiguri că datele tale sunt protejate în caz de urgență. 

Toate planurile noastre de găzduire web includ backup zilnic pentru datele stocate pe servere.

Poți afla mai multe informații despre ce înseamnă backup şi de ce trebuie făcut periodic în acest articol de pe blogul nostru.

9. Ajustează setările CMS implicite

Așa cum am mai spus, cele mai multe atacuri sunt automatizate. Hackerii programează roboți pentru a găsi site-uri cu setări implicite. Astfel, ei pot viza o gamă mai largă de site-uri web și vor avea acces folosind același tip de virus. 

După ce instalezi sistemul CMS, asigură-te că modifici unele dintre setările implicite:

  • Setările pentru comentarii
  • Controlul utilizatorului
  • Vizibilitatea informațiilor
  • Permisiunile privind fișierele

Acestea sunt câteva exemple de setări pe care le poți modifica imediat și rapid.

10. Restricționează încărcările de fișiere

A oferi posibilitatea vizitatorilor să încarce fișiere pe site-ul tău poate fi riscantă, deoarece orice fișier poate conține un script care exploatează vulnerabilitățile site-ului atunci când este executat pe server.

În cazul în care, de exemplu, ai un magazin online și soliciți clienților să încarce la recenzii fotografii cu produsele cumpărate, trebuie să ai în vedere faptul că orice fotografie poate reprezenta o potențială amenințare. În acest caz, poți configura site-ul astfel încât fișierele încărcate să fie stocate într-un folder sau într-o bază de date dintr-o altă locație. 

Soluția cea mai simplă este de a evita în totalitate încărcarea de fișiere, sau, cel puțin, de a restricționa tipurile de fișiere care pot fi încărcate pe site.

În concluzie, securitatea site-ului trebuie să reprezinte o prioritate pentru orice proprietar de afacere. Deși nu există site 100% sigur, pe care hackerii să nu-l poată ataca, luând măsurile de prevenire despre care am vorbit le poți îngreuna sarcina și poți evita pierderea completă a datelor în cazul unui atac.