Ți s-a întâmplat să intri într-un magazin și imediat apoi să te întorci și să ieși? Poate că nu ți-a plăcut aspectul magazinului sau produsele comercializate. Oricare ar fi fost motivul, ai părăsit în grabă respectivul magazin.

La fel se poate întâmpla și în cazul vizitatorilor site-ului tău. Un bounce rate ridicat înseamnă că ceva nu este pe placul acestora.

Îți dorești să reduci rata de respingere? În acest articol, îți vom prezenta 10 metode dovedite pentru a reduce bounce rate-ul și a crește conversiile.

Rata ridicată de respingere este unul dintre cei mai comuni ucigași ai conversiei. Dacă majoritatea utilizatorilor abandonează site-ul tău pe prima pagină, atunci nu vei avea nicio șansă să-i convertești în abonați sau clienți.

Optimizarea ratei de bounce are mai multe avantaje pentru afacerea ta. Vizitatorii nu doar că vor petrece mai mult timp pe site, ci vor cumpăra sau vor converti mai bine la ofertele tale. Înainte de a vorbi despre metodele efective de optimizare, haide să clarificăm ce este rata de respingere și ce înseamnă un bounce rate mare.

Ce înseamnă bounce rate?

Bounce rate (sau rata de respingere) se referă la procentul dintre totalitatea utilizatorilor care aterizează pe site-ul tău și cei care decid să plece fără a vizita o a doua pagină.

O rată de respingere mare indică faptul că nu ai putut convinge utilizatorul să rămână și să interacționeze cu apelul la acțiune (cumpără acum, descarcă ghidul etc).

Un vizitator poate ieși de pe site-ul tău, făcând click pe un link către un alt site web sau pe butonul din înapoi, închidând fereastra/fila deschisă, tastând o nouă adresă URL sau datorită expirării sesiunii (cauzată de erori ale serviciului de găzduire web).

Haide să aruncăm o privire la rata medie de respingere după valorile de referință ale industriei și să stabilim care este o rată de respingere bună.

Care este un bounce rate bun? Rata medie de respingere după industrie. 

S-ar putea să te întrebi ce înseamnă un bounce rate bun. Ei bine, regula generală este următoarea:

  • 80% + este o rată foarte proastă
  • 70 – 80% este o rată proastă
  • 50 – 70% este o rată medie
  • 30 – 50% este o rată excelentă
  • Sub 20% reprezintă, cel mai probabil, o eroare.

Rata de respingere variază în funcție de industrie și de tipul de conținut al site-ului. Aruncă o privire la graficul de mai jos pentru a vedea bounce rate-ul mediu per industrie:

Rata de respingere medie pe industrie

Dacă ai un bounce rate mai mare decât media, este posibil ca acesta să se datoreze anumitor motive, precum: încărcarea lentă a paginii, navigare deficitară, design și capacitate de utilizare proaste, lipsa apelului la acțiune.

În continuare, vom discuta despre modalitățile prin care îți poți îmbunătăți rata de respingere.

10 metode de reducere a ratei de bounce

Înainte de a începe, este bine să identifici paginile cu cel mai mare bounce rate. Poți face acest lucru accesând Google Analytics și făcând click pe Behavior » Site Content » Landing Pages.

Captura de ecran a analizei rata de respingere

Cunoașterea paginilor cu cea mai mare rata de respingere te va ajuta să identifici zonele cu probleme și să le rezolvi.

Iată cele 10 metode prin care poți reduce bounce rate-ul, pentru a crește conversiile.

1. Oferă o experiență de utilizare valoroasă

Neilsen Norman Group, una dintre cele mai importante companii de consultanță din domeniu, definește experiența utilizatorului astfel:

„Experiența utilizatorului cuprinde toate aspectele interacțiunii utilizatorului final cu compania, serviciile și produsele sale.”

Experiența utilizatorului este sentimentul general al vizitatorului  în timp ce interacționează cu site-ul tău. O experiență bună este atunci când utilizatorul găsește un site nu numai ușor de folosit dar și plăcut.

Peter Morville, un foarte cunoscut și apreciat consultant în domeniul arhitecturii informaționale, spune că, pentru a oferi o experiență de utilizare valoroasă, un site trebuie să fie:

  • Util: conținutul ar trebui să fie original și să satisfacă o nevoie,
  • Utilizabil: site-ul trebuie să fie ușor de utilizat,
  • De dorit: imaginea, identitatea, marca și alte elemente de design să fie folosite pentru a evoca emoție și apreciere,
  • Ușor de găsit: conținutul trebuie să fie navigabil, ușor de găsit onsite și offsite,
  • Accesibil: conținutul trebuie să fie accesibil pentru persoanele cu dizabilități,
  • Credibil: utilizatorii trebuie să aibă încredere și să creadă ceea ce le spui.

Crearea unui site web care să ofere o experiență de utilizare valoroasă și care să arate la fel de bine pe toate platformele și dispozitivele este primul pas în această direcție. Urmărește cu atenție cum se comportă utilizatorii tăi și ce influențează deciziile lor.

În acest articol, vei găsi mai multe sfaturi care au în vedere îmbunătățirea experienței utilizatorului. 

2. Optimizează locul în care e poziționat apelul la acțiune

Majoritatea utilizatorilor decid dacă le place sau nu un site web în primele două secunde. Adesea, doar cu o simplă privire la zona vizibilă, fără să mai dea scroll. Această zonă diferă de la un dispozitiv la altul. Ținând cont de acest lucru, poți optimiza această zonă: descrie cât mai clar ceea ce vinzi și folosește un apel la acțiune (CTA) convingător și onest. 

De exemplu, textul de pe pagina de start a celor de la Slack descrie clar despre ce este vorba. Titlul explică ce este Slack și de ce ar trebui să-l folosești, iar dacă dai scroll vei găsi capturi de ecran cu cele mai bune caracteristici ale instrumentului.

Site-ul tău ar trebui să arate similar. Să întâmpine vizitatorii și să le arate despre ce este compania, blogul sau produsul tău.

În acest articol poți afla care sunt cele 10 Elemente obligatorii în designul unui landing page care vinde

3. Îmbunătățește viteza site-ului tău

Așa cum am menționat anterior, utilizatorii iau hotărârea de a naviga sau nu pe un site în primele 2-3 secunde. Dacă site-ul tău se încarcă în mai mult de 3 secunde, vei pierde din start foarte mulți vizitatori.

Folosind instrumente precum Pingdom și Google Page Speed , poți optimiza fiecare pagină de destinație de pe site-ul tău.

Potrivit Strangeloop , o întârziere de o secundă te poate costa 7% din vânzări, 11% mai puține afișări de pagini și o scădere de 16% a satisfacției clienților.

1 A doua întârziere în termeni în dolari

Pentru a accelera viteza site-ul tău, ar trebui să optimizezi imaginile, să utilizezi o rețea de livrare de conținut, să adaugi o memorie în cache mai bună și să iei în considerare trecerea la un furnizor de găzduire web mai rapid.

Una dintre cele mai rapide și mai simple modalități de a-ți menține site-ul rapid este folosirea unui server dedicat. Citește acest articol, în care discutăm pe larg despre optimizarea vitezei de încărcare a site-urilor.

4. Vizează audiența potrivită

Poți face toate optimizările din lume, dacă site-ul tău este vizitat de publicul țintă nepotrivit, rata de respingere nu se va îmbunătăți.

De exemplu, dacă deții o firmă de avocatură specializată în drept comercial, vei dori ca site-ul tău să atragă doar persoane de decizie din companii. În mod similar, dacă ai un site web care vinde piese auto performante, vei dori ca vizitatorii să fie doar persoane pasionate de mașini, care ar putea fi interesate de produsele tale.

Dacă atragi pe site publicul greșit, este firesc ca vizitatorii să nu dorească să exploreze site-ul. Iată câteva moduri prin care te poți asigura că te orientezi către persoanele potrivite:

  • Construiește profilul clientului ideal. Este important să cercetezi cine este clientul tău ideal. Ce vârsta, ce venituri are și din ce domeniu de activitate este acesta? Cu ce probleme se confruntă acesta? Ce nevoi sau pasiuni are? Cu cât cunoști mai multe informații despre potențialul tău client, cu atât vei fi mai precis în direcționarea unui public țintă potrivit câtr site-ul tău.
  • Alege canale de marketing eficiente. Fă o cercetare pentru a vedea care sunt canalele de marketing unde se găsește cel mai des publicul tău țintă. Dacă nu folosești platformele potrivite pentru a te promova, nu vei reuși să aduci pe site vizitatori interesați de produsele sau serviciile tale.
  • Creează mesaje direcționate mai bine. Concentreaza-ti efortul în crearea de mesaje extrem de direcționate care să capteze atenția publicului țintă.

Atragerea publicului potrivit pe site nu doar că va îmbunătăți drastic rata de respingere, dar te va ajuta să-ți crești și vânzările.

5. Folosește videoclipuri pentru a angaja publicul pe site

Videoclipurile sunt foarte captivante și atrag atenția mai mult decât textul sau chiar decât imaginile. Poți utiliza un fundal video sau poți adăuga un clip video lângă apelul la acțiune.

Videoclipurile au puterea de a capta atenția și de a face utilizatorul să interacționeze cu site-ul tău. Folosește animații, muzică, clipuri sau orice alt format video. Poți crea o prezentare video foarte eficientă cu un buget mic, angajând un freelancer.

6. Folosește imagini de înaltă calitate pentru a capta atenția utilizatorului

Imaginile sunt un alt instrument eficient prin care poți reduce rata de respingere. Motivul pentru care multe site-uri web folosesc fotografii de înaltă calitate ca fundal este pentru că s-au dovedit a fi foarte eficiente. Companii precum Google, renumite pentru fondul lor alb, simplu și pentru designul minimalist, utilizează acum imagini de înaltă calitate pe paginile de destinație.

Pagina de destinație Google Apps for Work, cu o imagine de înaltă calitate, lângă un apel de acțiune

Poți achiziționa fotografii profesionale de pe diverse site-uri web. Există însă multe site-uri care oferă și imagini fără drepturi de autor.

7. Lasă-ți clienții să vorbească pentru tine

Vei vedea pe multe site-uri web un mic slider cu testimoniale de la clienți. Poți folosi însă aceste testimoniale într-un mod mult mai eficient. Transformă mărturiile de la clienți în povești de succes folosind elemente de storytelling, cum ar fi: materialele audio, video, ilustrații etc. Oamenii adoră poveștile de succes și sunt mult mai dispuși să le citească.

Poți crea, de asemenea, o pagină cu toate testimoniale primite de la clienți de-a lungul timpului.

Site-ul Facebook pentru companii prezintă povești de succes

8. Fă textul cât mai lizibil și mai atractiv 

Nu contează dacă site-ul tău este un blog, un magazin online sau un site de prezentare a companiei, textul ar trebui să fie ușor de citit. Un text lizibil poate îmbunătăți în mod dramatic aspectul unui site web și facilitează înțelegerea mesajului de către vizitatori. Acest lucru este valabil mai ales dacă site-ul web este încărcat cu conținut text.

Iată câteva moduri prin care poți îmbunătăți lizibilitatea site-ului tău:

  • Alege cu grijă fonturile folosite. Deși fonturile cool pot face ca un site web să pară mai atractiv, de obicei, acestea nu fac conținutul mai lizibil. Site-ul tău ar trebui să aibă un font ușor de perceput pentru ochi.
  • Mărește fontul și folosește propoziții scurte. Cititorii de astăzi nu au răbdare să parcurgă paragrafe lungi de text. Folosește propoziții scurte și fonturi mai mari, astfel încât vizitatorii să poată scana mai rapid conținutul paginii. De asemenea, este foarte important ca textul să fie ușor de citit pe toate tipurile de dispozitive (laptop, tableta, telefoane mobile).
  • Mărește spațiul dintre rânduri, adăugând spațiu alb și împărțind conținutul în secțiuni. Structura conținutului contează. Asigură-te că textul este împărțit în secțiuni și paragrafe care au mult spațiu între ele.
  • Vorbește pe limba cititorilor tăi. Un alt punct important de luat în considerare este stilul folosit în text.  Utilizează un limbaj ușor de înțeles pe un ton conversațional normal.

Medium.com este un exemplu bun de site web care se concentrează pe a face conținutul cât mai lizibil. 

9. Consolidează-ți credibilitatea

Consumatorii devin tot mai bine informați în fiecare zi, ceea ce înseamnă că oferta ta va trece printr-o examinare atentă înainte de a se lua decizia de cumpărare. După evaluarea inițială a produsului, consumatorii privesc rapid în jur pentru a afla cât de fiabil este site-ul tău.

Nu este ușor să ai încredere într-o afacere pentru a face o achiziție și a furniza informații personale. Un utilizator nou nu știe cât de bună este afacerea ta sau ce reputație ai. O modalitate de consolidare a încrederii utilizatorilor este afișarea tuturor elementelor care construiesc reputația ta: recenzii bune pe site-uri ale terților, premii, avize, certificări, scorurile de calitate și afilieri din industrie.

De asemenea, un alt element extrem de important este securizarea site-ului prin metode eficiente, precum: protocol  HTTPS, certificat SSL, un plan de găzduire web sigur, software antivirus etc.

Află Cum să-ți securizezi gratuit site-ul web în 2020. 10 metode de prevenire a atacurilor cibernetice

10. Testare A/B + Pagini de destinație targhetate

Este posibil ca titlul, mesajul sau apelul la acțiune să nu funcționeze. De aceea, este important să faci teste A/B. Utilizează strategii de conținut diferite pe fiecare pagină și execută teste A/B pentru a vedea cum performează fiecare dintre ele.

De asemenea, poți crea diferite pagini de destinație, vizând diferite categorii de public, regiuni, cuvinte cheie etc. Dacă vizezi o audiență internațională, atunci poți detecta locația unui utilizator și îi poți arăta o pagină de destinație diferită. Afișarea conținutului în propria limbă, monedă și folosind un fundal cultural îmbunătățește considerabil experiența utilizatorului.

Pagina de destinație PayPal pentru publicul japonez

Folosind aceste metode vei putea cu sigurantă să reduci bounce rate-ul. Pe lângă acestea, mai poți face câteva lucruri simple:

  • Folosește linkuri interne. Poți adăuga un link către o altă pagină cu conținut relevant pentru vizitatorul tău. De exemplu, în acest articol am inserat linkuri către alte articole pe teme complementare, care te-ar putea interesa.
  • Elimină anunțurile enervante. Dacă utilizezi prea multe reclame de tip pop-up, banner sau sidebar, va trebui să renunți la o parte dintre ele. Acestea agasează utilizatorul și îl determină să părăsească site-ul.
  • Optimizează conținutul pentru mobil. Sfaturile din acest articol nu sunt doar pentru versiunea desktop a site-ului, ci sunt aplicabile în egală măsură și pentru versiunea mobilă. Dacă site-ul tău nu este optimizat pentru dispozitive mobile , riști ca utilizatorii de telefoane mobile să părăsească imediat site-ul.

Urmând toate aceste sfaturi, vei avea un site mai atractiv pentru vizitatori, astfel încât aceștia își vor dori să rămână. Când se va întâmpla acest lucru, vei observa că și bounce rate-ul tău se va îmbunătăți considerabil.

Care dintre aceste sfaturi le vei pune în practică mai întâi în site-ul tău?