VR (Virtual Reality) este o tehnologie uimitoare, care ajută din plin la dezvoltarea multor domenii, printre care se numără industria auto, medicina sau industria de divertisment – filme, seriale, transmisiuni sportive, jocuri video, jocuri de cazino și multe altele.

Conform unui raport realizat și publicat de Brandessence Market Research, piața jocurilor video VR ar putea ajunge la un nivel de aproximativ 52.7 miliarde de dolari în 2025.

Ceea ce ar însemna o creștere de 8 ori mai mare, raportat la nivelul anului 2018. Tot în cadrul acestui studiu, se mai arată faptul că tot mai mulți dintre gameri se orientează spre jocuri în care pot socializa, fie și în mod virtual.

Tehnologia VR a evoluat semnificativ în ultimii ani, beneficiind de multe îmbunătățiri atât pe partea hardware, cât și pe cea de software. Cu toate acestea, sunt și aspecte care fac ca evoluția tehnologiei VR să fie ceva mai lentă, precum prețurile mari sau ecosistemele subdezvoltate.

În prezent, companiile VR folosesc din ce în ce mai mult AI și tehnologiile Cloud pentru a dezvolta ecosisteme mai puternice, iar tehonolgia 5G face totul mult mai simplu – rata de răspuns scade de la 100 de milisecunde în cazul 3G la o singură milisecundă în cazul 5G.

Ce înseamnă VR și AR?

Realitatea Virtuală (VR) înlocuiește în totalitate un mediu real cu unul simulat pe calculator, oferind experiențe incredibile.

Realitatea Augmentată (AR) îmbunătățește mediul real prin adăugarea de elemente digitale, adesea prin intermediul camerelor de pe smartphone.

Atât AR, cât și VR, au revoluționat lumea și în special sectorul de gaming. Aceste două tehnologii ajută la crearea unor imagini realistice care, alături de efecte sonore, le oferă utilizatorilor șansa de a se bucura de jocurile preferate la un cu totul alt nivel.

Scurt istoric VR

Deși pare greu de crezut, tehnologia VR își are originile undeva în jurul anilor ’50, atunci când era pus la punct un dispozitiv multimedia denumit Sensorama. Primul prototip de acest fel a fost realizat de Morton Heilig în 1956 (patentat 6 ani mai târziu) și oferea celor interesați șansa de a experimenta o plimbare cu motocicleta pe străzile din Brooklyn.

Pe lângă faptul că imaginile folosite erau 3D, utilizatorii puteau chiar simți adieri de vânt, mișcările motocicletei  și chiar mirosul străzilor.

VR a devenit un termen și mai popular în timpul anilor ’80, atunci când Jaron Lanier a fondat compania VPL Research, companie axată pe dezvoltarea de ochelari și mănuși VR.

Totuși, primii ochelari VR performanți au fost realizați de Sega, în 1991, aveau un ecran LCD, căști stereo și senzor de mișcare, totul la un preț de 200$.

În prezent, cele mai populare dispozitive VR sunt Oculus Rift de la compania Palmer Luckey – achiziționată de Facebook în 2014, HTC Vive, Sony PlayStation VR, Microsoft HoloLens și Samsung Gear VR.

În ceea ce privește jocurile video, primul dintre ele a fost creat în 1968 și se numea The Sword of Damocles. La nivelul anului 2022, cele mai populare jocuri VR sunt următoarele: Hitman 3, Jurassic World: Aftermath, Stride, Thumper, Subnautica, Microsoft Flight Simulator, Star Wars: Squadrons, Falcon Age, Vader Immortal: A Star Wars VR Series, Pistol Whip, Iron Man VR.

Borne în istoria VR

1956 – Apariția primului dispozitiv VR Sensorama.

1968 – Lansarea primului joc VR HMD, The Sword of Damocles.

1977 – Aspen Movie Map a fost dezvoltat la MIT și oferea utilizatorilor posibilitatea de face un tur virtual în Aspen, Colorado.

1984 – Jaron Lanier fondează VPL Research, una din primele companii dezvoltatoare de produse VR.

1991 – Apare Virtuality, primul dispozitiv Arcade.

1994 – Sega introduce simulatorul de mișcare VR-1.

2007 – Google introduce Street View.

2010 – Este proiectat primul prototip Oculus Rift Headset.

2014 – Facebook achiziționează Oculus pentru un preț de 2 miliarde de dolari.

2014 – Sony anunță lansarea Project Morpheus – VR headset pentru consolele PS4.

2015 – Google lansează Cardboard – suport care transformă un smartphone în device VR.

2015 – Samsung lansează Gear VR Headset.

2015 – The HTC Vive headset, dezvoltat de HTC și Valve, este lansat la Mobile World Congress.

2016 – Prima generație Oculus Rift este lansată.

2016 – Sony introduce PlayStation VR (PSVR).

2017 – Microsoft lansează Xbox One X (VR-ready games console & headset).

2018 – Facebook lansează ochelari  cu cameră optimizați pentru ‘social VR’.

2018 – Facebook lansează headset-ul Oculus Go.

2018 – Este lansat Lenovo’s Mirage Solo, primul headset care rulează Google Daydream.

2019 – Sony anunță vânzări de peste 4 milioane de PSVR Headsets.

2021 – În China numărul de VR Headsets depășește 85 de milioane.

Tehnologia VR în industria jocurilor de cazino

Una dintre industriile aflate în plină ascensiune pe plan mondial este cea a jocurilor de cazino și pariuri sportive. Potrivit raportului economic realizat de Global Industry Analysts în mai 2021, piața jocurilor de noroc valora 123.4 miliarde USD în 2020 și va ajunge la 159.3 miliarde USD în 2027.

Această continuă expansiune prevăzută se datorează mai multor factori. Printre cei mai importanți se numără numărul tot mai mare al țărilor care legalizează gambling-ul, extinderea rețelelor de internet și, nu în ultimul rând, progresul tehnologiei, care face ca jocurile să fie din ce în ce mai atractive din toate punctele de vedere. Iar tehnologia VR are puterea de a duce experiența dintr-un cazino online la un cu totul alt nivel.

Ce este un Cazino VR și cum funcționează?

Pe parcursul ultimilor ani, tot mai mulți operatori de jocuri de noroc au introdus mese de live casino, la care acțiunea se petrece în timp real, iar jocurile de cazino VR reprezintă, fără doar și poate, „Next Level”.

Cu ajutorul tehnologiei VR, cei interesați vor putea avea parte de o experiență foarte apropiată de cea din cazinourile reale de acasă sau din orice loc în care există o rețea de internet.

Primul slot VR a fost lansat în 2017 de NetEnt – Gonzo’s Quest VR, iar în 2022 NetEnt lansa și Starburst VR.

Hardware-ul VR include o cască și controlere portabile, accesorii care nu orice jucător și le va permite pentru moment, însă, ca orice alte produse din zona de tehnologie, vor avea prețuri mai mici pe viitor. Până la urmă, este normal ca o astfel de experiență să presupună niște costuri pe măsură.  

Celebrul cazino MGM Resorts folosește în prezent tehnologia VR pentru a-i testa pe cei care doresc să se angajeze, iar un joc de Casino VR este disponibil prin Oculus, încă din 2018. Opțiunile sunt, însă, limitate în ceea ce privește jocurile cu mize reale.

Kindred a implementat deja Realitatea Augmentată

Kindred Group, una din companiile de top din industria de gambling, a pus la punct un parteneriat cu 3RockAR, prin intermediul căruia au încercat să dovedească valaorea comercială a experienței „browser-based AR”.

Cei de la Kindred consideră că experiențele AR și Mixed Reality pot genera o implicarea semnificativă a clienților. Astfel, cu ocazia Euro 2021, Kindred a ales Vlad Cazino – brandul Kindred lansat special pentru piața din România în 2018 – pentru a crea o experiență AR interactivă, accesibilă direct dintr-un link fără a fi nevoie de descărcarea vreunui soft sau aplicație. Cei interesați să participe la experiență au putut să o facă scanând, pur și simplu, un cod QR cu telefonul sau tableta.