Fără dubii, una dintre cele mai importante îndatoriri ale unui expert SEO este aceea de a urmări tendințele viitorului și de a încerca să anticipeze ceea ce motoarele de căutare (în special cei de la Google încearcă să planifice), să testeze sau să caute informații.

Numai în ultimele 12 luni am observat destul de multe modificări asupra Google Search – fiecare având un impact unic asupra modului în care planificăm, implementăm și raportăm campaniile de SEO.

În acest articol vom arunca o privire la ceea ce se pregătește pentru SEO în anul 2020 și modul în care acești factori vor influența modul de pregătire al strategiilor pe parcursul anului și nu numai.

Inteligența artificială va continua să evolueze

În ultima jumătate de deceniu inteligența artificială a devenit o adevărată forță de pionierat în ceea ce privește evoluția SEO.

În 2015, de exemplu, am fost introduși în RankBrain –  algoritmul de căutare bazat pe machine learning care ajută Google în a afișa rezultate cât mai relevante utilizatorilor.

Deși RankBrain a ajuns deja la cea de-a cincea zi de naștere, abia acum aflăm , într-o manieră timpurie despre modul în care inteligența artificială va ajunge să domine industria SEO în următorii ani.

Cel mai recent pas în această evoluție a artificial learning-ului este reprezentată de introducerea Transformatoarelor bidirecționale pentru înțelegerea limbii – Bidirecțional Transformers for Language Understanding (BERT) – anunțată de către cei de la Google la sfârșitul lunii octombrie.

Pentru cei care au ratat anuntul celor de la Google, BERT este tehnica neurală bazată pe rețeaua Google pentru prelucrarea limbajului natural și este importantă, deoarece tratează chiar elementele fundamentale ale modului în care oamenii folosesc motoarele de căutare.

Însuși reprezentanții Google au susținut că algoritmul reprezintă “cel mai mare salt înainte din ultimii cinci ani și unul dintre cele mai mari salturi din istoria căutării – Search -”

Afectând una din zece căutări, BERT oferă Google o mai bună înțelegere a modului de utilizare a limbajului și îl ajută să înțeleagă contextul cuvintelor individuale din căutări.

Un lucru important de știut despre BERT ( și de asemenea despre RankBrain) este faptul că nu puteți optimiza acest lucru.

Ce înseamnă asta mai exact pentru SEO?

BERT este doar un semnal în ceea ce privește modul în care Google înțelege limbajul, dar este și unul dintre cele mai importante arsenale pe care le are motorul de căutare.

Asta înseamnă că acum mai mult ca oricând webmasterii și cei care se ocupă de SEO vor trebui să își concentreze eforturile pe crearea de conținut util, natural și de cea mai bună calitate. Cu alte cuvinte, după cum spune  Danny Sullivan, “scrieți articole pentru utilizatori.”

Căutarea vocală – voice search – este aici pentru a rămâne

Acum, în anul 2020 este greu de imaginat, însă, în anul 2012, când căutarea vocală a fost lansată au existat multe voci care susțineau că acest proiect va fi doar un altul care va crește cimitirul Google.

Astăzi însă știm mult mai multe despre tehnologie și despre tendințele sale de dezvoltare pe viitor.

Rata de adopție este totuși mai mică decât s-a preconizat, însă nu putem nega faptul că căutarea vocală face parte din viețile noastre, ale tuturor, indiferent de frecvența cu care o utilizăm.

Schema markup – schema de marcare 

O nouă formă de marcare este lansată aproape în fiecare lună, una dintre cele mai recente tehnologii dezvoltate este cea de marcare în domeniul filmelor. Deși poate părea insignifiant, faptul că acum avem markup și pentru filme ne demonstrează cât de departe a ajuns structurarea datelor.

Cu difuzoare inteligente care acum au atins numărul de 120 milioane, doar în SUA, webmasterii ar trebui să-și facă timp pentru a studia și investiga unde ar putea fi plasată schema pe site-ul lor web, în așa fel încât să poată profita la maxim de cele 35,6 milioane de cereri de căutare vocală care au loc în fiecare lună. 

Mai mult decât atât, marcarea site-ului web are o influență asupra fragmentelor prezentate, care pot fi foarte profitabile pentru orice site web.

Afla si Cum poţi creşte traficul site-ului tău prin SEO şi content marketing? 10 tehnici aplicabile imediat

Speakable

Dacă vă aflați în SUA, merită remarcat faptul că Speakable (BETA) este utilizat de Google Assistant pentru a răspunde la întrebările oamenilor cu privire la subiecte specifice. Asistentul poate returna până la trei articole relevante și poate oferi redare audio folosind marcajele text-to-speech. 

Implementarea unui astfel de marcaj poate fi extrem de profitabilă pentru site-urile de știri, deoarece atunci când asistentul oferă un răspuns, acesta atribuie și sursa și trimite URL-ul complet al articolului pe dispozitivul mobil al utilizatorului.

Google Actions

Actions on Google este o platformă de dezvoltare pentru Google Assistant, de asemenea merită și ea să fie luată în considerare. Această platformă permite dezvoltarea de către părți  terțe a unor “acțiuni” – appet-uri – pentru Google Assistant care oferă funcționalitate extinsă.

Acțiunile pot fi utilizate pentru finalizarea lucrărilor prin integrarea conținutului și serviciilor dumneavoastră cu asistentul Google.

Google Actions îți permite să faci o serie de lucruri:

  • Construirea de acțiuni pentru a vă asigura de faptul că Google Assistant utilizează aplicațiile dumneavoastră.
  • Permiteți utilizatorilor să caute aplicația dumneavoastră.
  • Furnizați aplicația ca o recomandare pentru întrebările utilizatorilor.

Google a investit puternic în ceea ce privește utilizarea entităților.

Entitățile nu sunt un capitol despre care auziți în fiecare zi să se vorbească în domeniul SEO, însă acestea reprezintă o zonă în care Google utilizează o mulțime de resurse. Însuși Google afirmă că entitățile sunt “un lucru sau concept care este singular, unic, bine definit și distinctiv.”

Entitățile nu trebuie să fie ceva fizic, dar pot fi ceva la fel de vag precum o idee sau o culoare. Atâta timp cât este singular, unic, distinctiv sau bine definit, este o entitate.

Ce înseamnă asta pentru SEO?

În 2015 Google a prezentat un brevet denumit “Clasarea rezultatelor căutării pe baza valorii entităților”. Deși sunt puține brevete cele pentru care merită să vă entuziasmați, acesta a provocat o agitație în scenă tehnică SEO deoarece duce învățarea automată la un nivel cu totul nou, și permite Google să calculeze cu exactitate probabilitatea intenției utilizatorului, oferindu-I astfel o înțelegere a ambelor limbaje ale utilizatorului, tonului.

Mai mult decât atât, entitățile au o dependență redusă de link-uri ca factor de clasare și în funcție de strategia SEO pe care o folosești sau vrei să o adopți, campania ar putea avea nevoie de schimbări mari.

Cel mai important aspect pe care va trebui să îl luați în considerare este modul în care Google înțelege entitățile de pe site-ul dumneavoastră. 

Dacă, de exemplu, site-ul dumneavoastră vinde încălțăminte, trebuie să vă gândiți la câte tipuri, culori, dimensiuni, mărci, și concepte diferite există pentru fiecare încălțăminte. Fiecare pantof va reprezenta o entitate diferită, ceea ce înseamnă că trebuie să luați în considerare modul de încadrare a fiecărui produs, astfel încât să satisfacă nevoile și așteptările utilizatorilor, precum și capacitățile de învățare ale Google.

Site-ul în sine poate deveni o entitate iar asta oferă recompense uriașe, așa cum apar în Knowledge Panel, despre care vom discuta imediat.

Knowledge panel va fi important pentru personalități și brand-uri

Deși Knowledge panel-ul Google a fost lansat în anul 2012, expansiunea sa de atunci înseamnă că este încă o parte centrală a matricei de căutare și una care va ajunge departe în următorul deceniu. 

Fiind strâns legat de rezultatele bogate, la începutul anului trecut Google a început să permită entităților să revendice propriul Knowledge panel, oferindu-le acces la editarea și controlul informațiilor prezentate utilizatorilor în rezultatele căutării.

Acestea pot face solicitări specifice, precum schimbarea imaginii, titlului panoului și a profilelor sociale furnizate în interiorul panoului.

Avantajele revendicării propriului Knowledge panel sunt numeroase. Acesta ajută utilizatorii să obțină acces rapid la site-ul dumneavoastră, care grație Knowledge panel oferă semnale de încredere și autoritate. Knowledge panel oferă brandurilor și personalităților capacitatea de a controla ce informații sunt arătate utilizatorilor.

Dar ce înseamnă asta pentru SEO?

A fi în Knowledge panel poate îmbunătăți încrederea și adăuga un plus de autenticitate afacerii sau brandului personal, dar poate oferi de asemenea și vizibilitate suplimentară. Dar este mai ușor de spus decât este de făcut.

Dacă nu ești recunoscut ca fiind o persoană sau un brand faimos, obținerea unui spațiu în Knowledge panel se va dovedi a fi destul de dificil. Poate fi suficient să ai o pagină de wikipedia, dar nu recomand să îți creezi o pagină de wikipedia doar pentru a obține un Knowledge panel – va fi șters si se va dovedi a fi o pierdere de timp. În schimb construiește mențiuni de brand și autoritate treptat în jurul brandului. Poate fi util să ai o pagină de Wikipedia, dar nu este garantat. Scopul este de a determina Google să te recunoască ca persoană sau brand notabil.

În concluzie

Seo-urile trebuie să se îndepărteze de ideologiile tradiționale cu privire la motoarele de căutare și rezultatele acestora, ar trebui să facă o prioritate din campaniile organice. Deși ambele metode continuă să aibă greutate în proces, fără dorința de a afla despre entități sau conectivitatea semantică, nici o campanie SEO nu-și va putea atinge potențialul maxim.

Lumea SEO în 2020 pare că va fi una strălucitoare și interesantă, dar va necesita mai multe investiții ți strategii inteligente ca niciodată.