Analiza tehnica a site-ului este importanta atat din punct de vedere SEO, cat si user experience. Cu toate acestea, importanta acestui proces este profund subestimata.

Multi antreprenori online realizeaza o astfel de analiza cand isi amintesc, o data in viata sau poate chiar niciodata. Este indicat sa ai permanent o evidenta a „sanatatii” site-ului tau si sa folosesti frecvent un program de crawling dedicat. De aici si intrebarea: cat de des este bine sa dai un astfel de scan?

Ce presupune analiza tehnica a site-ului si cum o poti realiza?

In primul rand, trebuie sa investesti intr-un program de crawling. Exista si variante pe care le poti folosi gratuit, cum ar fi WebSite Auditor din suita SEO PowerSuite. Dar, trebuie sa stii ca exista cateva limitari pe care le poti debloca doar prin finalizarea platii. Alte variante populare sunt Screaming Frog si cognitiveSEO.

Aceste programe iti vor arata daca site-ul tau se confrunta cu probleme tehnice de orice natura. De asemenea iti vor arata si solutii generaliste la acestea. Spre exemplu, vei afla daca exista pagini 404, un fisier robots.txt, un sitemap XML sau probleme legate de versiunile de limbi multiple. Iti mai pot indica daca ai continut mixt HTTP/HTTPS sau daca ai setat varianta preferata intre www si non-www.  

Recomandarea specialistilor este sa realizezi o mini analiza cel putin o data pe luna. Aceasta perioada poate sa fluctueze in functie de tipul si marimea site-ului. Spre exemplu, pe site-urile de prezentare pe care nu se modifica continutul prea des este suficient sa verifici daca exista probleme de ordin tehnic o data la 3-4 luni.

Cum te pot afecta problemele tehnice din punct de vedere user experience?

In primul rand, paginile care returneaza o eroare 404 pot reprezenta un mare minus pentru business-ul tau. Seteaza o pagina dedicata care sa indice utilizatorilor ce se intampla si ce sa faca mai departe. Am dezbatut pe larg acest subiect aici. Un program de crawling iti va oferi o lista cu toate eventualele pagini 404, precum si unde le regasesti in site pentru a rezolva problema. Este bine sa le elimini definitiv din site sau sa le inlocuiesti cu link-uri active.

Viteza de incarcare slaba este, de asemenea, o problema careia trebuie sa-i acorzi atentie.

Utilizatorii de Internet isi doresc sa primeasca informatiile pe care le cauta cat mai repede, astfel ca multi dintre ei nu asteapta mai mult de 2 secunde pana sa-si piarda rabdarea si sa iasa. Ca atare, ii vei pierde in favoarea competitorilor.
Unele dintre cele mai comune recomandari in acest sens sunt sa folosesti o CDN (retea de livrare de continut) si un plugin de comprimare, sa reduci numarul de redirecturi si sa-ti optimizezi imaginile.

Este bine sa verifici numarul de click-uri pe care utilizatorul trebuie sa le dea pentru a ajunge la paginile care il intereseaza.

Comportamentul utilizatorilor este foarte variat, astfel ca poate fi destul de dificil sa iti oferim un sfat exact legat de acest subiect, dar, de regula, este bine ca distanta de homepage sa nu fie mai mare de trei click-uri.
Pentru un raspuns personalizat, este bine sa analizezi relatia dintre pagini –  cati oameni ajung pe o anumita pagina si unde merg mai departe? Ai toate informatiile de care ai nevoie in contul de Google Analytics. Gasesti aici un ghid scurt si la obiect despre cum sa realizezi o astfel de analiza.

Structura link-urilor poate sa afecteze experienta utilizatorilor pe site.

URL-urile care contin caractere dinamice, cum ar fi „?” sau „_”, sunt greu de rescris si au o rata de click mai mica. Spre exemplu, un link de tipul thc.ro/gazduire-web va performa intotdeauna mai bine decat un link de tipul thc.ro/index.php?page=34. Lungimea este, de asemenea, un criteriu de luat in considerare – este recomandat sa nu se depaseasca 100 de caractere.

Continutul mixt HTTP/HTTPS poate reprezenta o adevarata problema pentru orice site web.

In prezent, un numar surprinzator de site-uri se afla in aceasta situatie. Din aceasta cauza, motorul de cautare nu este atat de strict in afisarea acestui tip de continut, cel putin daca este vorba despre continut mixt pasiv. Spre exemplu, pe o anumita pagina exista videoclipuri sau imagini care nu au fost securizate. Atacatorii cibernetici nu pot modifica intreaga pagina, ci doar continutul in cauza. In orice caz, este bine sa verifici daca te confrunti cu aceasta problema si sa te asiguri ca Google nu va afisa utilizatorilor un mesaj de avertizare atunci cand vor vrea sa-ti acceseze site-ul.

Cum te pot afecta problemele tehnice din punct de vedere SEO?

Fiecare eroare in parte iti poate afecta performantele in motorul de cautare. Luate in parte, nu te vor influenta major, insa este bine sa nu le lasi sa se stranga intr-un numar foarte mare. Simpla setare a unui fisier robots.txt sau modificarea unui meta titlu pot sa faca diferenta in marea competitie pentru locul 1. De regula, programele de crawling sunt structurate foarte user-friendly, deci vei identifica simplu problemele cu care te confrunti si ce trebuie sa faci pentru a le rezolva.

Important este sa nu uiti sa dai un scan periodic. Daca nu dispui de timpul necesar, deleaga o persoana care sa se ocupe de acest aspect. Erorile de natura tehnica pot afecta iremediabil performantele unui site, precum si imaginea brandului tau.

Esti in cautarea unui pachet de gazduire web care sa ti se potriveasca? Ne poti lasa un comentariu la acest articol iar noi te vom ajuta!