Una dintre cele mai frecvente întrebări pe care le primim din partea clienţilor este: Ce înseamnă optimizare SEO şi cum funcţionează? Probabil aceeaşi întrebare te-a adus şi pe tine aici.

Pentru afacerile la început de drum sau pentru cei care îşi reorganizează site-ul, SEO-ul poate părea ceva foarte dificil. Dar chiar aşa să fie?

Chiar dacă nu ai la îndemână un specialist în domeniu sau servicii de SEO, poţi încerca să faci câteva schimbări care ajută la îmbunătăţirea performanţei a site-ului tău. În acest articol vei afla ce este SEO-ul, cum funcţionează, ce inseamna optimizare SEO si care sunt cei mai importanţi factori care îţi afectează afacerea. 

Cuprins

  • Ce este SEO?
  • Cum funcţionează motoarele de căutare?
  • Principalii factori care influentează optimizarea SEO
    • Factori care ţin de domeniul site-ului
    • Factori la nivelul paginii web
    • Factori la nivelul site-ului

Optimizare SEO: Ce Inseamna

Daca te intrebi ce inseamna SEO, acesta este un acronimul de la Search Engine Optimization, care reprezintă procesul de optimizare a site-ului web pentru a obține trafic organic (sau neplătit) din pagina de rezultate a motorului de căutare. Cu alte cuvinte, SEO implică realizarea anumitor modificări la designul și conținutul site-ului tău pentru a-l face mai atractiv pentru un motor de căutare. Optimizare site pentru motoare de cautare, asta este pe scurt SEO.

De ce am nevoie să fac acest lucru? te-ai putea întreba. Pentru că orice site are nevoie de trafic, de vizitatori, care mai apoi se pot transforma în clienţi pentru afacerea ta. Aşadar, ai nevoie ca motoarele de căutare (în principal Google) să afişeze site-ul tău în primele poziţii pe pagina cu rezultatele căutării după anumite cuvinte cheie (expresii).

Deși optimizarea SEO poate deveni destul de complexă dacă luăm în considerare toți factorii care influențează clasamentul, procesul de bază nu este la fel de greu de înțeles.

Acum ca ai aflat ce inseamna SEO, pe larg, este timpul sa detaliem cateva lucruri mai jos.

Cum funcţionează motoarele de căutare?

Motoarele de căutare doresc să ofere cel mai bun serviciu pentru utilizatorii lor. Aceasta înseamnă să furnizeze rezultate nu doar de calitate, ci şi relevante pentru ceea ce caută utilizatorul. Dar cum reuşesc să ofere de fiecare dată cele mai potrivite rezultate pentru cuvintele cheie căutate?

Motoarele de căutare sunt un fel de biblioteci din era digitală. În loc să stocheze copii de cărți, acestea stochează copii ale paginilor web. Când introduci o interogare într-un motor de căutare (un cuvânt cheie), acesta examinează toate paginile din indexul său și încearcă să returneze cele mai relevante rezultate. Pentru a face acest lucru, utilizează un program numit algoritm. Nimeni nu știe exact cum funcționează acești algoritmi, dar avem câteva indicii, cel puțin de la Google.

Iată ce spun ei în pagina „ Cum funcționează căutarea ”:

“Pentru a vă oferi cele mai utile informații, algoritmii de căutare analizează numeroși factori, inclusiv cuvintele interogării dvs., relevanța și capacitatea de utilizare a paginilor, expertiza surselor, locația și setările dvs. Importanţa acordată fiecărui factor variază în funcție de natura interogării dvs. – de exemplu, noutatea conținutului joacă un rol mai important atunci când se răspunde la întrebări referitoare la subiectele de știri actuale decât în cazul întrebărilor despre diferite definiții ale dicționarului.”

Vorbind despre Google, acesta este motorul de căutare pe care majoritatea dintre noi îl utilizăm – cel puțin pentru căutări pe web. Asta pentru că are de departe cel mai fiabil algoritm.

În mod similar, motoarele de căutare vor scana site-ul tău pentru a determina cât de ușor este de navigat şi de citit conţinutul acestuia. În funcţie de factorii algoritmului său, motorul de căutare recompensează site-urile prietenoase cu utilizatorul (user-friendly) cu poziţii superioare pe pagina cu rezultatele căutării.

Principalii factori care influentează optimizarea SEO

SEO este procesul pe care companiile îl implementează pentru a se asigura că site-ul lor se află în topul motoarelor de căutare pentru cuvinte cheie și expresii relevante. De exemplu, să spunem că ai un articol despre cum să construiți o căsută în copac. Pentru a pune conținutul în fața oamenilor potriviți, vei încerca să optimizezi această postare de blog, astfel încât să apară ca rezultat de top pentru oricine caută expresia „cum să construieşti o căsută în copac”.

Există multe beneficii ale optimizării site-ului pentru afacerea ta. Îmbunătățind SEO, îţi poţi extinde vizibilitatea pe motoarele de căutare. Acest lucru te ajută să ajungi la cât mai mulți potențiali clienți. Prin crearea de conținut atractiv și construit eficient pentru SEO, poţi aduce pe site mai mult trafic organic şi mai targhetat.

Acum că am aflat ce este SEO şi cum funcţionează motoarele de căutare, haide să vedem ce anume influentează clasamentul tău în căutări.

Chiar dacă gigantul Google nu doreşte să dezvăluie cum funcţionează exact algoritmul său, din experienţa acumulată am înţeles care sunt factorii care contează pentru stabilirea clasamentului unui site în rezultatele motoarelor de căutare.

Factori care ţin de domeniul site-ului

 

  1. Keyword ca prin cuvânt din domeniu

Un domeniu care începe cu cuvântul cheie țintă are o întâietate față de site-urile care nu au acel cuvânt cheie în domeniul lor (sau au cuvântul cheie la mijlocul sau la sfârșitul domeniului).

2. Perioada pentru care a fost cumpărat domeniul

Iată ce prevede Google:

“Domeniile valabile (legitime) sunt plătite de obicei cu câtiva ani în avans, în timp ce domeniile temporare (nelegitime) rar se întâmplă să fie utilizate mai mult de un an. Aşadar, data la care expiră domeniul poate fi un factor important în preconizarea legitimității unui domeniu.”

3. Extensia domeniului

Un domeniu cu extensia .ro, .it sau .fr te poate ajuta să te poziţionezi mai bine în anumite tări, dar îţi pot limita capacitatea de poziţionare la nivel global. Aşadar, dacă te gândeşti să îţi construieşti un site nou sau vrei să te extinzi într-o anumită zonă geografică, ar trebui să iei în considerare acest aspect.

Factori la nivelul paginii web

Pentru ca fiecare pagină a site-ului să apară cât mai sus în rezultele căutărilor, există câteva elemente obligatorii care trebuie optimizate:

  1. Title tag 

Deşi nu la fel de important pe cât era odată, title tag este un element ce trebuie luat în considerare în continuare. Title tag-ul trebuie să conţină principalul cuvânt cheie, de preferat cât mai la început.  Conform celor de la Moz, title tag-urile care încep cu un keyword se comportă mai bine decât cele în care keywordul se află la sfârşit.

2. Prezenţa cuvântului cheie în Meta descriere

Google nu analizează cuvintele cheie din meta descriere. Cu toate acestea, prezenţa cuvântului cheie în meta descriere poate afecta rata de click, adică probabilitatea ca utilizatorul să vrea să acceseze pagina ta în găsirea informaţiilor căutate. Rata de click este un factor important în rankingul Google.

3. Prezenţa cuvintelor cheie în H1 tag, H2 si H3

H1, H2, H3 sunt practic subtitluri. Împreună cu Title tag, Google folosește subtitlurile ca semnal de relevanță secundară.

4. Prezenta cuvintelor cheie în URL şi lungimea URL-ului

Un alt factor important în poziţionare Google este prezenţa principalului cuvânt cheie în textul URL-ului. De asemenea, Google preferă URL-urile cu un număr de caractere mai redus (sub 17 caractere), în defavoarea celor foarte lungi.


5. Frecvenţa apariţiei în text a cuvintelor cheie

Google consideră că un anumit conţinut este mai relevant pentru acea căutare cu cât cuvântul cheie respectiv este utilizat mai des în acea pagină. Aşadar, identifică principale keywords despre care vorbeşti în articolul sau pagina de prezentare şi utilizează-le cât mai mult, dar, totuşi, fără să exagerezi.

6. Lungimea conţinutului unei pagini

Articolele mai lungi, cu mai multe cuvinte sunt preferate de algoritmul Google, în defavoarea celor foarte scurte şi superficiale. Conform unui studiu SEO realizat de cei de la Backlinko în care au analizat peste 1 milion de rezultate ale căutărilor Google, paginile cu peste 1800 de cuvinte ocupă cele mai bune poziţii în căutări.

7. Folosirea unui cuprins cu ancore (linked table of contents)

Folosind un cuprins de care fiecare subcapitol să fie legat prin ancore (un fel de linkuri interne), este ca şi cum ai construi o hartă a paginii respective. Acest lucru ajută Google să înţeleagă mai bine conţinutul paginii tale, dar ajută şi utilizatorul să găsească mai uşor informaţia de care are nevoie. 

8. Gradul în care reuseşti să acoperi un subiect (Topic authority)

Există o corelaţie între modul în care acoperi toate laturile unui subiect şi clasamentul Google. Paginile care acoperă cât mai multe unghiuri ale subiectului abordat au mai multe şanse să ocupe poziţii bune decât cele care abordează în mod superficial acel subiect.

9. Viteza de încărcare a paginii 

 Atât Google, cât și Bing, folosesc viteza paginii ca factor de stabilire al clasamentului. Spiderii motoarelor de căutare pot estima viteza site-ului dvs. destul de precis pe baza codului HTML al paginii. De asemenea, Google folosește și datele utilizatorilor Chrome pentru a obține informaţii despre timpul de încărcare al unei pagini. În acest fel, ei pot măsura cât de rapid se încarcă o pagină către utilizatori.

Poţi verifica viteza de încărcare a paginilor tale aici

10. Conţinut dublat

Un conţinut identic sau uşor modificat în cadrul aceluiaşi site poate afecta în mod negativ vizibilitatea site-ului în căutări.

11. Optimizarea imaginilor

Imaginile trimit motoarelor de căutare informaţii despre relevanţa conţinutului tău prin intermediul următoarelor elemente: numele imaginii, titlul, alt text, descriere şi caption. Aşadar, foloseşte cuvintele cheie şi atunci când denumeşti sau descrii poze. 

12. Frecvenţa actualizării paginii

Google îşi doreşte să ofere utilizatorilor săi conţinut de calitate, dar şi de actualitate. Aşadar, împrospătează-ţi în permanenţă conţinutul paginilor site-ului sau blogului cu noi informaţii din domeniu, fă completări, adaugă imagini, filmuleţe sau alte elemente atrăgătoare sau publicul tău.

13. Optimizare site pentru dispozitive mobile

De fiecare dată când creezi pagini noi, asigură-te că se văd bine şi pe mobil. Chiar dacă site-ul este optimizat pentru dispozitivele mobile, există posibilitatea să apară erori de afişare a conţinului, poate fi o poză, un video sau un alt element care nu a fost bine setat.

Având în vedere că majoritatea căutărilor se fac de pe mobil, site-urile mobile-friendly au un mare avantaj în “Mobile-first Index” al lui Google. Asadar, pasul de optimizare site pentru dispozitive mobile nu trebuie sarit.

Factori la nivelul site-ului

  1. Arhitectura site-ului

O arhitectura bună poate ajuta roboţii Google să acceseze cu uşurinţă şi să indexeze toate paginile site-ului. De asemenea, prezenţa unui sitemap este obligatorie pentru o bună indexare în Google.

2. Uptime-ul

Gradul de disponibilitate al site-ului, adică timpul efectiv în care acesta se poate accesa de către utilizator, este un alt factor important pentru clasamentul în Google. Intreruperile frecvente datorate unei mentenanţe nepotrivite sau problemelor serverului pot afecta serios poziţionarea în rezultate, putând duce chiar la declasarea site-ului dacă nu sunt corectate la timp.

3. Localizarea serverului

Localizarea serverului influenţează poziţionarea site-ului tău în diferite zone geografice. Aşadar, dacă potenţialii tăi clienţi se află în România, iar site-ul tău are extensia .ro, atunci ar fi bine ca şi serverul alocat să fie poziţionat tot pe teritoriul tării noastre.

Află cum poţi beneficia de cele mai bune servicii de hosting

4. Prezenţa certificatului SSL

Certificatul SSL protejează informaţiile personale ale utilizatorilor tăi, afectuând o conexiune securizată între browser-ul clientului şi website-ul tău. Acesta este un factor foarte important pentru clasamentul în căutări, deoarece securitatea utilizatorilor este prioritără pentru Google.

5. Optimizarea site-ului pentru mobil

Cum mai mult de jumătate dintre utilizatori folosesc mobilul pentru a naviga pe internet, Google vrea să vadă site-uri care sunt optimizate pentru dispozitivele mobile. Mai mult decât atât, Google penalizează chiar site-urile care nu sunt mobile friendly.

6. Prezenţa backlink-urilor

Din punct de vedere tehnic, backlink-ul este o legătură dintre două pagini web. Această legătură este efectuată prin înserarea codului URL în textul unei pagini (sau în cadrul unei imagini). Backlink-urile au un impact enorm asupra poziţionării site-ului tău în rezultatele Google, fiind considerate foarte utile pentru SEO.

După ce ai aflat mai multe despre ce este SEO și cum funcționează, acum poți să lucrezi la modificări pe site-ul tău pentru a-ți îmbunătăți performanţa SEO și poziţionarea în rezultatele motoarelor de căutare.

Acum ca ai aflat ce inseamna optimizare SEO, reține că necesită timp şi consecvenţă pentru a produce efecte. Nu te vei putea bucura de beneficiile unei optimizari SEO peste noapte. De fapt, poate dura câteva luni până vor apărea primele rezultate ale muncii tale. Cu toate acestea, implementarea practicilor de SEO este metoda cea mai eficientă pe termen lung pentru atragerea de potenţiali clienţi pe site-ul tău. 

Ai nevoie de ajutor pentru a-ți construi o strategie de SEO? Dacă nu eşti mulţumit de poziţia site-ului tău în căutări, atunci poate ar fi o idee bună să contactezi o companie care oferă serviicii de SEO. Echipa noastră te poate ajuta să îţi îmbunătăţeşti poziţia în Google şi să atragi trafic organic mai crescut şi mai relevant pentru afacerea ta.

Afla mai multe sau contactează-ne aici