O pagina este considerata orfana in momentul in care nu are linkuri interne, adica nicio alta pagina din site nu face referire la ea. Acestea nu pot fi identificate de catre programele de crawling, motiv pentru care poate fi dificil sa afli de existenta lor.

Pe de alta parte, este indicat sa le elimini cat mai repede pentru a nu te afecta din punct de vedere SEO. Dar cum elimini ceva ce nu poti sa gasesti? Aceasta este o intrebare buna; ramai alaturi de noi si afla mai multe despre paginile orfane.

De ce sunt paginile orfane un subiect de interes?

Daca o pagina nu beneficiaza de linkuri interne, atunci nu va fi gasita nici de catre utilizatori, dar nici de catre Google. Acest lucru poate sa afecteze modul in care site-ul tau este indexat. Desigur, motorul de cautare le poate gasi si din alte surse, de pilda listate in sitemap XML sau prin intermediul referintelor externe, insa lipsa link-urilor interne le va afecta performantele in paginile cu rezultate.

Paginile orfane nu reprezinta, de obicei, o problema majora decat in cazul in care sunt intr-un numar semnificativ. Intr-o astfel de situatie, exista riscul ca Google sa indexeze o cantitate prea mare de link-uri de slaba calitate sau sa consume bugetul de crawling pe niste pagini care nu sunt de interes pentru tine.

De altfel, este posibil ca utilizatorii sa le gaseasca in mod organic sau in alte surse externe. Daca continutul este invechit sau de slaba calitate, exista sanse ca imaginea brandului tau sa fie afectata. Cert este ca astfel de pagini nu pot performa bine in motorul de cautare; din moment ce nu beneficiaza de link-uri interne, nu li se transfera autoritate, iar Google nu are niciun context semantic care sa-l ajute sa evalueze pagina la potentialul sau maxim.

Deci cum sa identifici paginile orfane?

Foloseste un tool de crawling pentru a scana intreg site-ul in cautarea link-urilor care pot fi identificate.

CognitiveSEO, Website Auditor sau Screaming Frog sunt trei dintre cele mai populare programe. Exista si variante gratuite pentru unele dintre acestea, insa va trebui sa platesti o subscriptie pentru a ti se oferi informatii complete.


Exclude din cautare paginile care sunt semnalizate cu noindex sau care sunt ascunse de motorul de cautare prin fisierul robots.txt. Exporta toate link-urile identificate intr-un document excel, vei avea nevoie de ele putin mai tarziu.

In general, cele mai comune tipuri de pagini orfane sunt cele duplicate. Exista trei cazuri pe care trebuie sa le iei in considerare:

  • thc.ro/gazduire-web vs thc.ro/gazduire-web/
  • www.thc.ro/gazduire-web vs thc.ro/gazduire-web
  • https://thc.ro/gazduire-web vs http://thc.ro/gazduire-web

In fiecare dintre aceste situatii, este indicat sa se aleaga o varianta preferata si sa se realizeze un redirect 301 pentru a nu se indexa ambele. HTTPS este, desigur, varianta ideala in orice caz, insa nu exista reguli cu privire la www sau non-www, respectiv cu slash sau fara slash la final de link. Depinde de preferintele tale pe care dintre acestea o alegi.

Daca redirectul nu este facut, este bine sa existe macar un rel=”canonical” catre varianta preferata. In caz contrar, va exista continut duplicat. Avand in vedere ca unele dintre aceste linkuri nu vor avea referinte interne sau nu se vor regasi in sitemap-ul XML, le putem numi pagini orfane.

Ca sa verifici acest lucru, trebuie doar sa scrii in bara de cautare toate variantele de mai jos:

  • https://www.site.ro
  • http://www.site.ro
  • https://site.ro
  • http://site.ro
  • https://site.ro/pagina-1
  • https://site.ro/pagina-1/

Toate acestea trebuie sa te redirectioneze catre o singura forma a link-ului. Pentru consistenta, insereaza si un self-canonical. Vor exista multe variante ale aceluiasi link de-a lungul timpului, indica-i lui Google ca aceasta este cea pe care o preferi.

Cam atat te poate ajuta un program de crawling. Mai departe, va trebui sa lucrezi manual.

Intra in contul de Google Analytics si cauta paginile cu cele mai putine vizite. Cum? Acceseaza Behavior > Site Content > All Pages. Sorteaza paginile ascendent in functie de numarul de vizualizari. Nu uita sa setezi perioada de timp de la momentul in care ai setat contul de Analytics si pana in prezent. Exporta link-urile care iti atrag atentia intr-un excel, exact asa cum ai facut si in pasul 1.

Pentru a nu te complica cu foarte multe formule, poti foarte simplu sa pui link-urile extrase din tool-ul de crawling pe o coloanal, iar pe cele din Analytics pe alta coloanal. Selecteaza ambele coloane si acceseaza Home > Conditional Formatting > Highlight Cells Rules > Duplicate values. Link-urile din coloanal doi care nu se vor colora automat indica faptul ca nu se afla printre link-urile identificate de programul de crawling, deci sunt orfane.

Citeste si 10 valori Google Analytics pe care trebuie sa le analizezi constant