Te gândești deschizi un magazin online?

Comerțul electronic este un subiect de actualitate în lumea antreprenoriatului, având numeroase avantaje pentru cei ce doresc o afacere cu o investiție relativ redusă și cu un sistem de management destul de simplu. Găsești pe internet numeroase articole cu sfaturi despre modul în care să te dedici unui astfel de business, însă de obicei lucrurile pe care este bine să nu le faci le cunoști mai degrabă pe cont propriu, pe măsura ce experimentezi în domeniu… Pentru a te feri pe cât posibil de probleme, am încercat să sintetizăm pentru viitorii antreprenori din e-commerce 10 erori ce este bine să fie evitate când se lansează un magazin online. Iată-le mai jos, cu detalii în cazul fiecăreia:

– Să te concentrezi prea mult pe partea estetică a magazinului, sa investești sume mari in design

Este o greșeală frecventă: alocarea unui buget prea mare pentru partea de design a website-ului, în condițiile în care principala grijă ar trebui să fie funcționalitatea, modul în care website-ul se comportă și răspunde la comenzile utilizatorului. Din păcate, oricât de mult și-ar dori proprietarul, un website care doar arată bine nu aduce și vânzări. Clienții sunt mai degrabă interesați de produse sau servicii, de modul în care acestea sunt expuse. Apoi, clienții vor interacțiune simplă, servicii în favoarea lor la tot pasul. Ca antreprenor, cu siguranță vei dori să faci schimbări numeroase pe website și după lansare, deci nu te concentra doar pe aspect.

– Să eviți să plătești profesioniști și să alegi servicii “ok”

Există multe cazuri de IMM-uri online unde antreprenorul caută să salveze bani și angajează “niște băieți” să se ocupe de design, programare, SEO și alte aspecte relevante. Riscurile sunt imense atât timp cât nu se colaborează cu specialiști ce vor purta responsabilitatea pentru munca lor. Website-ul trebuie să arate bine și să funcționeze perfect. Un nivel “ok” nu este niciodată de dorit, căci acest lucru se va vedea în situația din vânzări. Un website cu erori și muncă de amator va alunga o mare parte dintre potențialii clienți, mai ales pe cei “cu pretenții”, care de obicei sunt și cei care sunt dispuși să cheltuiască cei mai mulți bani.

– Să nu testezi suficient de mult platforma înainte de a o face publică

Să lansezi un website în format beta și să spui ceva timp că se fac teste live, dar în același timp să te promovezi public – iată o eroare importantă. Trebuie să testezi website-ul suficient de mult înainte să-l lansezi public și mai ales înainte de a îl promova intens. Altfel, persoanele care vor interacționa cu website-ul și vor întâmpina probleme vor avea frustrări care se traduc în clienți îndepărtați și chiar publicitate negativă. Unii clienți se vor simți ca niște cobai pe care îi obligi practic să testeze website-ul pentru tine, gratis, alocând din timpul lor pentru acest lucru…

– Să alegi la întâmplare un pachet ieftin de hosting

Găzduirea web este extrem de relevantă în succesul unui magazin online. Website-ul trebuie să fie mereu funcțional (uptime peste 99,9%) și cu încărcare foarte rapidă a paginilor. Dacă vrei să faci economii de buget, taie din altă parte, dar niciodată de la hosting! Este ca și cum ți-ai sabota propria afacere. Un magazin online are nevoie de un pachet de hosting adecvat, de preferat chiar server dedicat – vezi aici variante de găzduire web pentru e-commerce.

– Să nu ai un departament de relații clienți

Unele persoane fără experiență în administrarea modernă a unui magazin online consideră că, fiind online, magazinul se administrează singur, în sensul că orice client va face totul în sistem self-service. Este doar parțial adevărat, pentru că în foarte multe cazuri va fi nevoie de interacțiune cu un operator uman. Trebuie așadar să ai un departament de relații cu clienții cu program cât mai extins și care poate fi contactat de preferat atât prin e-mail, cât și prin live chat și prin apel telefonic. Departamentul de relații cu clienții nu poate fi “un om bun la toate”, ai nevoie de personal specializat.

– Să te bazezi doar pe furnizori și să eviți să ai produse în stocul propriu

Nu mai funcționează de multă vreme sistemul în care clientul lansează o comandă, apoi operatorii verifică dacă și când produsul poate fi livrat. Clienții vor livrare rapidă, stocuri reale. Este de preferat să ai stocuri proprii și să lucrezi cu furnizori care îți permit soluții de acționare instant pe stocurile lor. Altfel, cel puțin în domenii precum IT&C, nu ai nicio șansă de reușită (poate doar dacă activezi pe o nișă aparte).

– Să alegi servicii de curierat doar pe baza prețului mai mic

Curierul este cel care finalizează în realitate o comandă. Un client care interacționează nefericit cu serviciul de curierat ar putea avea o părere negativă despre magazinul de unde a comandat. Mai mult decât atât, clientul poate oricând să renunțe la comandă în cazul în care curierul întârzie sau livrează necorespunzător. Alege cu atenție curierii și nu te uita doar la cel mai mic preț.

– Să nu aloci bugete pentru promovare SEO alături de o firmă de specialitate

Dacă nu abordezi serios chestiunea optimizării website-ului în motoarele de căutare, pierzi timp prețios și implicit pierzi bani. Este bine să colaborezi cu o firmă de specialitate, să aloci bugete suficiente și să nu acționezi după propriile păreri, dacă nu ești expert în domeniu. Este un mediu extrem de dinamic și extrem de sensibil!

– Să nu investești suficient în resursele umane

Chiar dacă nu se vede din prima clipă, oamenii sunt cea mai valoroasă resursă a unui magazin online. Ai nevoie de o echipă solidă, specialiști care lucrează cu pasiune. Alege oameni capabili să facă lucrurile în mod profesionist, în toate departamentele. Dacă ai multe comenzi, nu lăsa clienții să aștepte! Asigură-te că ai oameni gata să se ocupe de fiecare comandă imediat ce aceasta a fost lansată.