Comerțul electronic (e-commerce) este unul dintre sectoarele cu cea mai rapidă rată de schimbare din lume. Orice afacere de tip comerț electronic care dorește să rămână înaintea competitorilor trebuie să știe tendința de evoluare a lucrurilor.

Deci, în ce direcție vor evolua lucrurile în 2020?

Cu toții suntem ocupați, deci voi prezenta lucrurile cât mai succint posibil.

În primul rând, cumpărăturile instantanee vor câștiga tot mai mult teren, ocupând un procent tot mai mare din piață. Comercianții cu amănuntul vor trebui să se concentreze asupra transformării și să încerce să redea rentabilitatea.

Tot mai mulți comercianți online vor integra o opțiune de plată ulterior, astfel încât consumatorii să poată încerca produsul înainte de a cumpăra articolul respectiv.

Tot mai mulți cumpărători vor alege mărci care să îi ajute să simtă că dețin ceva semnificativ.

Iar brandurile vor continua să își dea seama cum să profite la maxim de potențialul canalelor lor digitale și fizice.

Afla si 9 factori importanți în alegerea planului de găzduire web pentru magazinul tău online

Acum să aruncăm o privire asupra fiecărei tendințe e-commerce pe rând.

1. Cumpărături instant de oriunde 

Cu cât consumatorii pot cumpăra mai rapid produsul dorit după ce l-au găsit pe site-ul tău web ( sau în feed-ul de Instagram, Facebook sau altele), cu atât mai bine. În anul 2020 cumpărarea online (e-commerce) a unui articol nu ar trebui să dureze mai mult de câteva secunde de pe orice dispozitiv, indiferent de locația din care se efectuează achiziția.

Dacă văd ceva ce își doresc să cumpere, pe un canal de Youtube, un blog sau o rețea de socializare, clienții ar trebui să poată face click pe butonul “Cumpărați acum” și să își finalizeze achiziționarea într-un timp de câteva secunde.

În ceea ce privește furnizorul de plată acesta trebuie să garanteze că vânzătorul este plătit – iar clientul primește lucrurile pentru care a plătit – indiferent de situație.

Este atât de simplu, și nu greșim dacă afirmăm că tehnologia este aici și acum. Așadar dacă nu profitați la maxim de avantajele oferite de tehnologie, concurenții dumneavoastră o vor face.

2.Transformați retururile în profit

Vânzările de produse online implică și posibilitatea de a avea de-a face cu returul produselor. Această șansă există întotdeauna deoarece, până la urmă solicitați oamenilor să achiziționeze produse pe care nu le-au văzut, atins sau probat în prealabil.

Dar ce înseamnă mai exact acest lucru pentru afacerea dumneavoastră?

Victor Halvarsson, fondatorul magazinului online de bijuterii Vanbruun a afirmat că “multe companii nu știu ce impact au retururile asupra magazinului lor”

Acesta prezice o concentrare sporită asupra conexiunii dintre profituri și retururi în anul 2020.

Multe afaceri consideră că retururile acționează pur și simplu ca un diminuator de profit – cu alte cuvinte, un rău necesar. Dar pentru alții, retururile reprezintă o oportunitate de a-și cunoaște clienții și a putea să îi servească cât mai bine.

Victor Halvarsson a spus că retururile reprezintă o oportunitate pentru a construi o relație pe termen lung. Compania acestuia oferă o generoasă politică de retur: clienții lor pot să returneze inelele de logodnă și / sau  verighetele chiar dacă și-au gravat numele pe ele.

Această politică comercială, pe care este probabil ca mulți concurenți ai companiei să o considere ca fiind o nebunie, a contribuit la rating-ul extrem de bun  pe care îl are compania pe grupurile de profil. Însă oamenii inteligenți știu că recenzile pozitive sunt foarte importante pentru afaceri, în special pentru cele online.

Victor a explicat într-un  interviu acordat în anul 2018 “Un inel returnat ne poate consta cu până la 40%  din prețul inițial. Însă este mai bine să înghițim acest lucru, să depășim momentul și să ne concentrăm timpul și energia asupra vânzărilor. Altfel riscăm să obținem recenzii cu 1 stea.”

Pentru a verifica dacă utilizezi returul într-un mod pozitiv, iată întrebările pe care trebuie să le pui:

Ce face afacerea dumneavoastră pentru a reduce retururile inutile (care pot fi cauzate de descrierile greșite sau proaste ale produselor, mărfurile deteriorate și greșelile care pot fi evitate), și dacă marja de retururi poate crește veniturile generate și implicit profitabilitatea.

3. Metodele flexibile de plată

 Haideți să ne gândim la ultima achiziție efectuată dintr-un magazin fizic, o haină de exemplu. Vi s-au cerut banii înainte de a putea proba marfa? Bineînțeles că nu. Însă multe magazine e-commerce fac în continuare acest lucru: solicită plata bunurilor pe care există o șansă să nu le dorești, iar mai apoi să aștepți o rambursare dacă nu îți plac sau nu îți sunt bune.

În 2020 tot mai multe magazine e-commerce vor permite consumatorilor să primească bunurile înainte de a efectua plata. Vor avea un avantaj competitiv față de magazinele care fac în continuare lucrurile în maniera actuală.

Această metodă are cel mai mare impact în industria modei, industrie în care clienții comandă deseori 6-7 articole, pe care să le încerce, ulterior returnând tot ceea ce nu se potrivește sau ce nu le place.

Metoda “plătește mai târziu” face ca acest tip de cumpărături să fie accesibile pentru tot mai mulți cumpărători, ceea ce se traduce prin coșuri de cumpărături mai mari și un număr mai mare de vânzări. Această metodă include, de asemenea soluții care permit consumatorilor să încerce mai multe produse, fără ca aceste probări să aducă cu ele un cost avansat de mare.

Spre exemplu, în Suedia consumatorii pot adăuga achiziții în contul lor Klarna în loc să efectueze plata imediată. Prin intermediul acestui procedeu achizițiile sunt adăugate împreună într-o singură factură lunară, care funcționează pe un principiu asemănător cu cel de funcționare a cardurilor de credit, dar nu implică dobânzi și taxe mari. Klarna își asumă riscul în totalitate, iar în această manieră comercianții sunt întotdeauna plătiți la timp, iar consumatorii nu pierd niciodată.

Această soluție de plată a cumpărăturilor se răspândește în tot mai multe țări, datorită modului ușor în care poate fi folosită și implementată.

Spre exemplu, în Marea Britanie și SUA clienții au acces la o soluție numită “slice it”, această soluție permite împărțirea costurilor achizițiilor în câteva rate lunare, fără taxe sau dobândă, asta dacă plățile sunt efectuate la timp. Dățile de plată sunt fixate în jurul dăți de salarizare a clientului, prin acest lucru reducându-se considerabil riscul de neplată.

4. Cumpărăturile care au un scop mai profund

În 2020 un număr tot mai mare de consumatori se vor alătura mărcilor, oferind în acest fel o conexiune mai profundă și mai semnificativă.

Elin Alemdar, fondatorul brandului de modă Stylein prezice că: “Totul se va axa pe inspirația consumatorilor să facă parte din lumea ta: o lume în care simt că aparțin cu adevărat”

Fredrik Palm, CEO al Desenio, o companie care vinde artă de perete în mediul online, prezice un val de noi campanii de comerț electronic (e-commerce) care vor combina sustenabilitatea și poziționarea hiperizantă:

“Mulți oameni au anxietate pentru mediu, dar nu știu cum pot face diferența personal. Alegerea mărcilor responsabile și activiste înseamnă că pot consuma, simțind în același timp că ajută să facă diferența.”

5. Experimentele de tip “omni-channel”

Retailerii tradiționali avansează în spațiul digital de ani buni. Dar există și afaceri care s-au făcut cunoscute și și-au construit un nume în mediul online însă acum își construiesc magazine fizice, putem lua drept exemplu compania Amazon.

Canalele Online și offline pot dezvolta o relație de comuniune și de sprijin, care poate rezulta un succes și mai mare – însă foarte puține companii și-au dat seama exact cum pot crea o experiență de brand cu adevărat perfectă în decalajul digital.

Nu spune nimeni că acest lucru este ușor de făcut, din contră, este o provocare grea. “Valul de avertismente despre profit și numărul mare de magazine care se închid sunt indicii clare despre cât de dificil este pentru comercianți să se adapteze la lumea comerțului electronic (e-commerce) și a globalizării.” A spus Johan Lidenmark, Chief Digital Officer la retailerul de produse sport Intersport. “Consider că sălile de consiliu se luptă cu problema unde ar trebui să se axeze. Este important ca consiliul executiv să fie aliniat – și toată lumea știe unde îi conduce calea.”

“La Intersport, digitalul este motorul care conduce vizitatorii pe fiecare canal. Aceasta este o schimbare a realității pentru comercianții cu amănuntul ca ai noștri și înseamnă că trebuie să se efectueze în același timp o schimbare a minții și a unei competențe. Este absolut fundamental”

În alte cazuri, retailerii încearcă noi modalități de a combina experiențele fizice cu comoditatea. Vizitatorii magazinului de articole sportive XXL din Stockholm, de exemplu, pot acum să încerce produse la fața locului, apoi să aibă o variație a produsului respectiv – cum ar fi dimensiunea preferată – livrată la domiciliul lor o oră mai târziu. Ei pot chiar alege să plătească pentru aceasta multe zile mai târziu, prin intermediul programului celor de la Klarna, despre care am discutat mai sus.

Mai multe informații despre comerțul în mediul online (e-commerce) puteți găsi si în articolul Evoluţia comerţului şi magazinelor online din România.