Chiar dacă majoritatea românilor preferă încă shoppingul clasic, piaţa de E-commerce a înregistrat în ultimii ani o evoluţie rapidă, fiind din ce în ce mai discutată şi analizată.

De curând, cei de la GPeC au publicat un studiu despre magazinele online din România. Potrivit acestuia, în 2019, 56% dintre români au făcut cel puțin o achiziție online.

De la an la an, numărul celor care fac cumpărături online crește, astfel că, în 2019, cu 10% mai mulți români au achiziționat produse online comparativ cu 2018 și cu 27% mai mulţi decât în 2017. Singura constantă în ultimii trei ani rămâne numărul magazinelor online vizitate anual de un român, şi anume 9.

Un alt trend crescător îl reprezintă plata cu cardul pentru cumpărăturile online. Numărul persoanelor care plătesc cu cardul a crescut cu 11% față de 2018.

Haide să vedem în continuare care au fost vânzările generate de comerţul online în ultimii ani, ce anume achiziţionează românii şi de ce preferă să cumpere online.

În 2018, românii au cheltuit în medie 9,86 milioane euro/zi

Potrivit studiului publicat de aceeaşi companie la începutul acestui an, în 2018 românii au făcut cumpărături online în valoare de peste 3,5 miliarde de euro, cu 30% mai mult decât în 2017, când s-au înregistrat 2,8 miliarde de euro.

„Creșterea de aproape 30 de procente este una dintre cele mai mari din Europa pentru al doilea an consecutiv, fapt care demonstrează potențialul uriaș al pieței românești de e-commerce. Dacă facem o medie, românii au cheltuit pentru cumpărături online aproape 10 milioane de euro în fiecare zi din 2018, în creștere semnificativă față de 7,67 milioane de euro – media zilnică înregistrată în 2017”. Andrei Radu, CEO & Founder GPeC.

Cele 3,5 miliarde de euro reprezintă doar sumele provenite din e-tail (retail electronic), adică produsele fizice cumpărate online. Nu sunt incluse serviciile, biletele de avion, vacanțele și călătoriile, rezervările hoteliere, biletele la spectacole sau la diferite evenimente, ebook-uri etc. Dacă ar fi fost incluse și acestea, valoarea totală a achizițiilor online ar crește considerabil.

Potrivit estimărilor GPeC și ARMO (Asociația Română a Magazinelor Online), piața românească de e-commerce va depăși probabil pragul de 5 miliarde de euro în 2020.

E-commerce-ul – 8% din totalul pieței de retail

Întreaga piață de retail din România este estimată la aprox. 45 de miliarde de euro, ceea ce înseamnă că piața de e-commerce (3,5+ miliarde euro) reprezintă aprox. 8% din retail, în creștere semnificativă față de 5,6% în 2017 și aprox. 4% în 2016. Procentul este mai mic comparativ cu țările dezvoltate, dar arată potențialul uriaș de creștere al pieței românești de comerț electronic în următorii ani.

Comportamentului cumpărătorului online

În 2018, românii au cheltuit, în medie, 243 de lei la o cumpărătură online făcută de pe Desktop și 210 lei pentru o achiziție făcută de pe telefonul mobil.

Românii folosesc tot mai mult telefonul mobil pentru a naviga pe internet, aprox. 80% din traficul înregistrat de principalele magazine online fiind generat de dispozitivele mobile, în creștere cu 10% comparativ cu 2017 și cu 30% față de 2016.

Potrivit ultimului raport al Institutului Național de Statistică (INS), 86% dintre utilizatorii de internet se conectează online de pe telefonul mobil, iar statisticile ANCOM arată că numărul de conexiuni de internet mobil a crescut considerabil de la 16,6 milioane în 2017 la 19,3 milioane în 2018. Per ansamblu, 72,4% din gospodăriile din România au acces la internet în 2018, potrivit datelor INS, adică cu aprox. 4% mai mult decât în 2017.

Atât în mediul urban, dar mai ales în mediul rural, utilizatorii se conectează la internet de pe telefonul mobil, așadar magazinele online trebuie să își optimizeze website-urile pentru Mobile pentru a nu pierde potențiali clienți.

Totuși, rata de conversie de pe dispozitivele mobile este încă la jumătate faţă de rata de conversie înregistrată pe desktop în cazul majorității magazinelor online. Acest lucru înseamnă că românii preferă să folosească telefonul mobil pentru a căuta informații despre produse, dar aleg să finalizeze tranzacția de la computer, unde au monitoare mai mari. Excepţie fac magazinele online consacrate și cele care au aplicație mobilă dedicată, unde rata de conversie depășește deja desktop-ul.

Află care sunt Cele mai vizitate pagini de internet din România

De ce aleg românii să facă cumpărături online?

Cei care aleg să cumpere de pe internet identifică drept principale beneficii ale comerțului electronic următoarele (în această ordine):

  • economia de timp;
  • compararea facilă a produselor;
  • oferta mult mai bogată de produse decât în offline;
  • prețurile mai mici decât în comerțul tradițional;
  • comoditatea shopping-ului online.

Ca și în anii trecuţi, cumpărătorii aleg să cumpere de la magazinele online cu notorietate, care au prețuri cât mai mici și timpi de livrare cât mai scurți, aceștia fiind principalii factori în luarea deciziei de cumpărare.

În plus, clienții magazinelor online sunt dispuși să cumpere mai des dacă:

  • magazinele online ar publica cât mai vizibil prețul final al produselor și toate taxele sau eventualele costuri adiționale;
  • magazinele online și-ar respecta întocmai termenele de livrare și promisiunile făcute clienților;
  • magazinele online ar publica informații în timp real despre stocul produselor promovate pe site.

Ce cumpărături online fac românii?

Potrivit studiului GPeC și iSense Solutions, principalele categorii de produse vândute online în 2018 au fost, în ordine (în funcție de frecvența de cumpărare):

  • produsele din gama Electro-IT&C (ex.: PC și componente PC, notebooks, tablete, telefoane mobile, electronice și electrocasnice etc.);
  • produsele de tip Fashion & Beauty (îmbrăcăminte, încălțăminte, accesorii, cosmetice, parfumuri, ceasuri etc.);
  • biletele de avion și serviciile turistice (Travel);
  • produsele pentru casă și decorațiuni;
  • cărțile;
  • cadourile și florile;
  • biletele la spectacole și concerte;
  • produsele din categoria Auto & Moto (inclusiv polițele RCA)
  • produsele destinate copiilor (de la jucării până la articole pentru copii de tip: cărucioare, vestimentație, consumabile etc.).

Află tot ce trebuie să ştii despre crearea unui magazin online

Valoarea medie a coşului de cumpărături

O consecintă importantă măririi salariilor din ultimii ani este creşterea consumului. Astfel, valoarea medie a unei tranzacții a crescut. Chiar şi în cazul în care aceasta s-a diminuat, a crescut numărul de comenzi, ceea ce a dus la o creștere generală cu aproape 30% a întregii piețe de e-commerce.

Potrivit 2Performant, pe segmentul Electro-IT&C, valoarea coșului mediu în 2018 a fost de 876 de lei (în aceeași tendință cu anul 2017), dar peste anul 2016, când valoarea medie a comenzii era de 669 lei.

Creșteri semnificative ale valorii coșului mediu s-au înregistrat pe categoriile Home & Garden, de la 480 lei în 2017 la 624 lei în 2018, și în cazul magazinelor online cu articole pentru copii, de la aprox. 200 lei în 2017 la 275 lei în 2018.

În cazul produselor cosmetice și de îngrijire personală din categoria Beauty, valoarea medie a tranzacției a fost de 213 lei, în timp ce produsele din categoria Auto & Moto s-au vândut, în medie, cu 430 lei.

Pentru categoria Pet Shop, valoarea coșului mediu a fost de 203 lei. Românii au cheltuit cel mai puțin în cazul produselor destinate adulților, unde valoarea medie a tranzacției a fost de 178 lei.

Printre puținele categorii care au înregistrat o diminuare a valorii coșului mediu se numără Fashion, de la 275 lei în 2017 la 222 lei în 2018, dar numărul de tranzacții a crescut semnificativ, verticala de Fashion fiind în prezent cea de a doua mare categorie de produse vândute online, după Electro-IT&C. De altfel, reprezentanții marilor magazine online din România sunt de părere că segmentul de Fashion va deveni cea mai vândută categorie de produse în următorii ani detronând Electro-IT&C și fiind una din verticalele cu potențial uriaș de creștere.

De ce unii români nu au încredere să facă cumpărături online?

Neîncrederea că produsele din cadrul magazinelor online corespund întocmai realității este într-o ușoară scădere, 65% în 2018 comparativ cu 68% în 2017. 

Principalele motive pentru care unele persoane nu fac cumpărături online:

  • Imposibilitatea de a vedea, testa și proba produsele: 58% în 2018 comparativ cu 53% în 2017 (în creștere)
  • Neîncrederea în magazinele online / Teama de a nu fi fraudat: 46% în 2018 comparativ cu 51% în 2017 (în scădere)
  • Plata taxelor de transport în plus față de prețul produsului: 33% în 2018 comparativ cu 30% în 2017 (într-o ușoară creștere).

Cele mai importante două argumente care i-ar convinge pe non-cumpărători să facă pasul spre achizițiile online sunt:

  • Prețurile produselor să fie mai mici decât în magazinele clasice: 65% în 2018 vs. 54% în 2017 (în creștere semnificativă);
  • Livrarea cât mai rapidă a produselor: 38% în 2018 vs. 27% în 2017 (în creștere semnificativă).

Evoluţia numărului magazinelor online

Numărului magazinelor online s-a dublat în 2018, de la aprox. 7.000+ în 2017 la peste 15.000 în 2018. Creșterea este spectaculoasă dacă luăm în calcul și faptul că în 2016 erau aprox. 5.000 de magazine online.

O bună parte din comercianții online își încep afacerea direct în Marketplace-uri, fără a avea neapărat un website propriu). De asemenea, potrivit ultimelor cercetări, există deja aprox. 35.000 de website-uri pe domenii .RO care au funcție de „adaugă în coș”, așadar pot fi considerate magazine online, dar traficul mic înregistrat de acestea le fac nesemnificative în peisajul e-commerce autohton. Astfel, doar cei 15.000 de comercianți online sunt suficient de relevanți din punct de vedere trafic și comenzi pentru a putea fi luați în calcul.

Aşadar, piața de e-commerce din România s-a dezvoltat semnificativ în ultimii ani, ceea ce înseamnă că românii sunt tot mai deschişi pentru cumpărăturile online. Mai mult, România a devansat alte tări, precum Grecia, Italia, Croaţia sau Bulgaria, devenind o piaţă tot mai intereantă pentru investitotii străini care îşi deschid magazine online .RO. 

Specialiştii din domeniu afirmă că acum este cel mai bun moment pentru a porni o afecere online, deoarece piaţa este încă permisivă şi se aşteaptă o creştere rapidă şi în următorii ani.

Ai nevoie de construcţia unui magazin online, perfect optimizat pentru vânzări?

Descoperă planurile noastre sau consultă-te cu specialistul nostru.