Crearea site-ului web propriu poate fi unul dintre cele mai interesante momente din cariera ta de antreprenor. Ai muncit mult ca să îl vezi gata, iar acum ești nerăbdător pentru că, în sfârșit, a venit timpul să îl lansezi. 

Efectuarea verificărilor finale este, probabil, un aspect care nu pare foarte important în acest moment, însă, dacă dorești să îți oferi cea mai bună șansă la succes, ar trebui să îți aloci încă câteva ore pentru a revizui designul final al site-ului tău și a verifica dacă acesta îndeplinește anumite cerințe de bază. Nimeni nu își dorește să creeze un site web nou cu zone importante lipsă sau care nu corespund anumitor cerințe obligatorii.

În acest articol, vom parcurge 15 verificări importante de efectuat după crearea unui site web. Ia-ți puțin timp și bifează-le pe fiecare dintre acestea, înainte de lansarea site-ului tău.

Conținut și design

1.Erorile de conținut
2.Formatul este corect
3.Conținutul audio-video
4.Pictograme social media
5.Elemente de branding

Ușurința de utilizare

6.Accesibilitatea site-ului
7.Apelurile la acțiune (CTA)
8.Imaginile sunt optimizate
9.Butoanele de navigare in site
10.Site-ul este mobile-friendly

Optimizarea pentru motoarele de căutare (SEO)

11.Toate linkurile sunt funcționale
12.Site-ul este compatibil cu diverse browsere
13.Redirecționările sunt setate
14.Nu uita de favicon
15.Fișierul robots.txt este optimizat

Conținut și design

Conținutul și designul sunt cele mai importante două aspecte în crearea unui site web, pe care trebuie să le analizezi înainte de lansare. 

Vizitatorii vor acorda o atenție deosebită informațiilor de pe site-ul tău, precum și stilului de design. Acestea sunt primele lucruri pe care le vor observa, astfel încât trebuie să te asiguri că au cea mai bună experiență posibilă pentru a-i determina să revină cât mai curând. Iată care sunt principalele aspecte ce trebuie verificate aici:

1. Erorile de conținut

Cele mai comune greșeli sunt cele de scriere. Verifică cu mare atenție textele site-ului pentru a identifica dacă există greșeli gramaticale, de ortografie sau de punctuație. 

Asigură-te că textul are sens, este ușor de înțeles, este concis și convingător. Până la urmă rolul textului este acela de a transmite un mesaj clar și concis, care să ajungă la publicul tău țintă și să îl determine să facă acțiunea dorită (să comande un produs, să te contacteze etc).

2. Formatul este corect

Un alt aspect al designului care poate fi ușor de trecut cu vederea este formatarea. Înainte de a-ți crea site-ul web, ar fi trebuit să decizi un standard de design pe care să-l urmezi, pentru a menține totul coerent și structurat. De dragul aspectului vizual, trebuie să te asiguri că tot ceea ce se află pe site-ul tău respectă această structură de design.

Alocă ceva timp pentru a vedea aspectul, structura și designul fiecărei pagini de pe site-ul tău.  Asigură-te că toate paginile au același format, că titlurile și subtitlurile se regăsesc în meniul de navigare, că schema de culori este respectată în întregime și că strategia de branding este consistentă.

3. Conținutul audio-video

Conținutul audiovizual poate fi un mod incredibil de eficient de a-ți capta publicul, de a câștiga implicare din partea vizitatorilor și de a garanta interesul pentru marca ta. Când utilizezi conținut audio sau video, trebuie să te asiguri că acesta funcționează corect. Dacă vizitatorul vrea să urmărească un video, iar acesta nu se încarcă, cel mai probabil va părăsi imediat site-ul tău.

Așadar, este foarte important să te asiguri că nu există greșeli în conținutul tău audio sau video și să îl testezi înainte de lansarea site-ului.

4. Pictograme social media

Social media este un instrument de marketing foarte puternic. O mare parte din oameni o folosește în fiecare zi, atât în interes personal, cât și profesional. A nu fi prezent pe rețelele sociale înseamnă a rata oportunitatea de a ajunge la o audiență imensă. 

Pentru început, creează-ți pagini de Facebook, Instagram, Twitter sau LinkedIn sau alte rețele sociale unde audiența ta este prezentă și conectează-le cu site-ul tău prin pictograme. Există o mare varietate de pluginuri și metode de implementare a acestor pictograme. 

Înainte de lansarea site-ului tău, verifică încă o dată dacă pictogramele social media funcționează cum trebuie.

5. Elementele de branding

În acest moment, ar fi trebuit să ai deja bine stabilit un mesaj clar și puternic pentru afacerea ta. Pentru a maximiza conștientizarea mărcii, ar trebui să incluzi în mod eficient elementele de branding în toate paginile site-ului web.

Un branding bun are rolul de a îmbunătăți experiența de utilizare și de a consolida vizibilitatea companiei tale în mediul online. Acesta trebuie să fie prezent din momentul în care vizitatorul intră în site, până în punctul în care părăsește site-ul.

Ușurința de utilizare

Ușurința de utilizare sau interfața este cea care determină timpul petrecut de vizitatori pe site-ul tău. Dacă un site are un aspect neplăcut, depășit sau este dificil de utilizat și de găsit informații, vizitatorii vor părăsi pur și simplu acel site.

Experiența de utilizare trebuie să fie una plăcută și simplă. Vizitatorii ar trebui să navigheze cu ușurință între pagini și să găsească rapid informațiile de care au nevoie.

6. Accesibilitatea site-ului tău

Pentru ca site-ul tău să fie accesibil tuturor și să ofere cea mai bună experiență de utilizare, asigură-te că îndeplinește anumite cerințe necesare pentru persoanele cu dizabilități.

Un site web accesibil va avea informații în format alt-text pentru imagini, rubrici adecvate, scheme de culori cu contrast ridicat și texte ușor de citit.

Există mai multe modalități de a verifica accesibilitatea unui site web. Poți folosi, de exemplu, WAVE, un instrument gratuit ce verifică elementele de accesibilitate ale site-ului tău. Dacă folosești WordPress, există o serie de pluginuri care funcționează în mod similar, precum și o varietate de teme deja customizate pentru accesibilitate.

7. Apelurile la acțiune (CTA) sunt clare

În majoritatea site-urilor web, vei găsi cel puțin un apel la acțiune, fie că este vorba despre un buton, un link, un videoclip, un formular de abonare sau un simplu text de tipul „Află mai multe …”. CTA-urile sunt elemente ale unui site web care îi determină pe utilizatori să efectueze o anumită acțiune, care va aduce beneficii pentru afacerea respectivă.

Un exemplu tipic de CTA ar fi un buton de „Înregistrare” pe site-ul unui furnizor de software sau butonul „Comandă aici” de pe un magazin online.

Apelurile la acțiune sunt instrumente eficiente pentru site-ul tău, atunci când sunt formulate clar și la obiect. Trebuie să fie foarte evident lucrul pe care îl ceri utilizatorului să îl facă. Nu ascunde niciodată CTA-ul în partea de jos a paginii și nu utiliza fraze confuze sau lungi.

Poți afla mai multe despre cum să construiești un landing page bun din articolul nostru 10 Elemente obligatorii în designul unui landing page care vinde

8. Imaginile sunt optimizate

Cu excepția cazului în care creezi un site web informativ doar cu text, cel mai probabil vei avea integrate destul de multe imagini în paginile site-ului tău. O imagine poate face cât 100 de cuvinte, dă un aspect plăcut site-ului și crește implicarea vizitatorilor.

Cu toate acestea, atunci când utilizezi imagini trebuie să te asiguri că acestea sunt optimizate corect. Dacă dimensiunea imaginilor folosite este foarte mare, atunci, în special utilizatorii de mobil (adică peste 50% dintre vizitatori), vor experimenta timpi de încărcare foarte lungi, iar tendința acestora va fi să părăsească site-ul tău. Găsește o variantă optimă prin care să utilizezi imagini de calitate care să nu afecteze viteza de încărcare a site-ului.

Există multe modalități de a-ți optimiza imaginile și, dacă folosești WordPress, există chiar și pluginuri care pot face acest lucru pentru tine. De asemenea, poți folosi un tool gratuit, cum este tinypng.com.

Imaginile nu sunt singurele elemente care pot influența negativ viteza de încărcare a site-ului tău. Dacă ai un site lent și nu dimensiunea imaginilor este problema, citește acest articol pentru a afla Cum să optimizezi viteza de încărcare a site-ului tău

9. Butoanele de navigare funcționează

Posibilitatea de a naviga cu ușurință pe site este absolut crucială. Cum altfel vor putea vizitatorii tăi să găsescă informațiile căutate?

Butoanele de navigare trebuie să fie clare și evidente pe fiecare pagină a site-ului web. În niciun caz nu trebuie ca utilizatorul să se piardă în site, ci să-i fie întotdeauna clar pe ce pagină se află și către ce alte pagini va putea naviga.

De asemenea, trebuie să te asiguri că opțiunea de căutare în site funcționează corect. Încearcă să te plimbi prin site exact cum ar face-o un vizitator obișnuit și vezi ce probleme sau dificultăți întâmpini.

10. Site-ul tău este mobile-friendly

Cel puțin jumătate din utilizatorii de internet folosesc dispozitive mobile. Așadar, îți vei face singur un defavor dacă site-ul tău nu este optimizat pentru telefoanele mobile.

Un site mobile-friendly este absolut necesar pentru experiența de utilizare și, de asemenea, reprezintă un factor extrem de important pentru optimizarea SEO. Dacă site-ul tău nu este optimizat pentru mobil, Google îl va penaliza și nu va indexa paginile site-ului în rezultatele căutărilor sale, ceea ce înseamnă că vei avea un trafic foarte mic.

Din fericire, Google are propriul test prin care poți verifica cât de mobile-friendly este site-ul tău: https://search.google.com/test/mobile-friendly

Unele dintre condițiile pe care site-ul tău trebuie să le îndeplinească pentru a fi considerat mobile friendly sunt:

  • Același conținut vizibil pe mobil ca și desktop
  • Imaginile se redimensionează corect pe diferite dimensiuni ale ecranului
  • Meniurile se potrivesc corect cu diferite dimensiuni ale ecranului
  • Textul să se adapteze corect pe dimensiuni de ecran diferite

Optimizarea pentru motoarele de căutare (SEO)

După ce ai făcut verificările necesare în ceea ce privește designul, conținutul și capacitatea de utilizare a site-ului tău, există o ultimă zonă de revizuit înainte ca site-ul tău să devină online – optimizarea pentru motoarele de căutare. 

SEO este procesul de optimizare a site-ului web pentru algoritmii motoarelor de căutare, pentru a se clasifica cât mai sus când utilizatorii caută termeni sau cuvinte cheie legate de site-ul tău. Deși poate părea o sarcină complicată, care necesită abilități specifice, există totuși câteva verificări simple pe care le poți face pentru a te asigura că site-ul tău este optimizat corespunzător pentru a apărea în rezultatele Google.

11. Toate linkurile de pe site sunt funcționale

Poate părea un lucru evident, dar este important să te asiguri de două ori că linkurile funcționează cum trebuie. Dacă vrei să profiți la maximum de avantajele optimizării SEO, atunci e nevoie ca toate linkurile din site, atât cele interne, cât și cele externe, să fie funcționale.

Motoarele de căutare te vor penaliza în cele din urmă dacă ai linkuri defecte sau incorecte pe site-ul tău, de aceea, merită să îți iei puțin timp pentru a face o ultimă verificare în acest sens.

12. Site-ul tău este compatibil cu diverse browsere

O altă verificare relativ simplă și rapidă este cea de compatibilitate pe diferite browsere. Acest pas nu este întotdeauna necesar, dar dacă ai acces la mai multe browsere diferite, atunci este o idee bună să faci un test pentru a verifica dacă site-ul tău funcționează corect.

Dacă utilizezi un sistem de gestionare a conținutului, atunci, uneori, acest pas nu va fi necesar, dar dacă codezi site-ul de la zero, ar trebui să faci acest test înainte de lansarea site-ului, pentru a te asigura că orice vizitator poate vizualiza corect site-ul tău.

13. Redirecționările (301 și 404) sunt setate

Configurarea redirecționărilor poate fi un proces plictisitor și uneori lung, dar dacă nu este făcut poate genera confuzie vizitatorilor.

Înainte de lansarea site-ului tău, asigură-te că ai redirecționat toate linkurile greșite sau inactive către noile pagini. Acest lucru permite vizitatorilor tăi să găsească informațiile necesare sau să ajungă cu ușurință pe pagina potrivită.

Dacă oricare dintre adresele URL existente se schimbă în vreun fel, ar trebui să configurezi redirecționarea 301 pentru a trimite utilizatorul la noua adresă URL. De asemenea, ar trebui să creezi o pagină de eroare 404 personalizată pe care vizitatorii să o poată vedea atunci când ajung pe o pagina a site-ului care nu există. Totuși, încearcă să identifici cât mai rapid și să elimini paginile cu erori, pentru că acestea dăunează poziționării tale în clasamentele motoarelor de căutare.

14. Nu uita de favicon

Dacă nu știai deja, un favicon este o pictogramă mică care apare pe browserele de internet lângă URL-ul site-ului. De obicei, este utilizat pentru a afișa logo-ul companiei sau un alt element de brand. 

Nu este absolut necesar să ai un favicon, dar, cu siguranță, poate reprezenta un element de atractivitate pentru site-ul tău. Faviconul ajută, de asemenea, la creșterea gradului de conștientizare a mărcii tale, iar vizitatorii vor putea asocia mai ușor site-ul tău cu marca ta.

15. Fișierul robots.txt este optimizat

Un fișier robots.txt este un fișier text simplu, utilizat de Google pentru a indexa mai eficient site-ul tău. Google folosește acest fișier pentru a înțelege mai bine conținutul site-ului tău și pentru a-l poziționa mai exact în paginile cu rezultatele motorului de căutare.

Fișierul tău robots.txt poate fi optimizat pentru a preciza modul în care Google ar trebui să ruleze conținutul pe site-ul tău. 

Află mai multe despre Optimizarea SEO – Ce este şi cum funcţionează?