Schimbarile rapide din societate la care asistam, fie ca sunt ele de natura culturala, economica sau tehnologica, obliga la nevoia de adaptare si vin atat cu parti bune dar si cu parti complexe, dificile poate pentru unii oameni. Aceste schimbari duc la modificari ale relatiei dintre educatie si viata profesionala.

Dezvoltarea rapida a tehnologiei are drept consecinta utilizarea pe scara larga a TIC in domeniul educatiei si nu numai.

Introducerea tehnologiei informatiei si a comunicatiilor in consiliere a fost practic inevitabila, lucru sustinut de cercetatorii si practicantii in domeniu.

Lumea educatiei se afla in fata unei situatii problematice si anume aceea de a pregati elevii si profesorii pentru “societatea de maine”. Cadrele didactice nu au fost pregatite intr-o maniera TIC, iar unitatile de invatamant nu sunt pe deplin capabile pentru noile tehnologii ale informatiei si comunicatiilor.

Utilizarea Internetului si Web-ului in invatamant fac parte din noile TIC-uri si nu sunt niste simple tehnologii, ci sunt combinatii de hardware, software, suporturi si sisteme de distributie intr-o continua dezvoltare. Spre deosebire de vechile TIC-uri (spre exemplu televiziune cu circuit inchis, radio, filme, video), aceste noi TIC-uri au capacitatea de a stapani si imbogati mediul informational, au o utilizare flexibila, ofera posibilitatea oricarei persoane, oriunde in lume, sa acceseze o conexiune la Internet si sa dispuna de informatii Web.

In cele ce urmeaza vom afla cum poate TIC sa sprijine dobandirea cunostintelor de catre elevi, cum sa creeze retele de invatare, care este rolul tehnologiei informatiilor in educatie si consiliere, securitatea informatiilor si eficienta TIC-urilor.

Cuprins

1.     Tehnologia informatiei si a comunicatiilor. Definitie

2.     Ce reprezinta tehnologia informatiei?

3.     Contextul utilizarii tehnologiei informatiei si a comunicatiilor

3.1            Rolul tehnologiei informatiei si a comunicatiilor in educatie

3.2            Tipuri de instrumente

3.3            Invatamantul la distanta

3.4            Rolul tehnologiei informatiei si a comunicatiilor in consiliere

4.     Securitatea informatiilor

5.     Eficienta tehnologiei informatiilor si a comunicatiilor

1. Tehnologia informatiei si a comunicatiilor. Definitie

Tehnologia informatiei sau Tehnologia informatiei si a comunicatiilor, prescurtat TIC, TI respectiv IT, ICT este tehnologia necesara pentru prelucrarea (procurarea, procesarea, stocarea, convertirea si transmiterea) informatiei in particular prin folosirea computerelor. Termenii vin din limba engleza, astfel IT- Information Technology iar ICT-Information and Communication Technology.

2. Ce reprezinta tehnologia informatiei?

Tehnologia informației si a comunicarilor este formata atat din echipamentele necesare prelucrarii informatiei si comunicarii ei cat si din software-ul necesar pentru obtinerea informatiilor si transmiterea lor. Practic reprezinta totalitatea instrumentelor ce se bazeaza pe calculator, folosite de oameni pentru a prelucra si transmite informatii. TIC ajuta la prelucrarea informatiei, economiseste timp si spatiu, creeaza noi tipuri de organizatii, creeaza noi meserii, produce mutatii profesionale si completeaza calificarile profesionale, determina aparitia unor noi produse si servicii.

3. Contextul utilizarii tehnologiei informatiei si a comunicatiilor

3.1 Rolul tehnologiei informatiei si a comunicatiilor in educatie

Tehnologia informatiei si comunicarii a ajutat la imbunatatirea performantelor elevilor fara costuri excesive pentru sistem prin faptul ca a regandit modalitati de furnizare a continuturilor educationale. Cu ajutorul TIC se pot conferi sistemului de administrare dimensiuni mai restranse, reducand astfel costurile de personal si suprapunerea de sarcini. Tot tehnologia informației si a comunicațiilor ajuta managementul sa urmareasca progresul obtinut atat de fiecare individ in parte, cat si de grupuri mai mari. Unul din cele mai mari beneficii este accesibilitatea la informatie.

3.2 Tipuri de instrumente

Bazele de date sunt instrumente prin intermediul carora informatiile despre anumite subiecte sunt colectate si organizate iar mai apoi oferite persoanelor interesate.  In consiliere, bazele de date se refera fie la unele generate de institutii  fie la cele create de consilieri individuali.

Alte instrumente de procesare a informatiei sunt cele audio, video, imagini, text si care de altfel sunt cele mai utilizate atat pentru crearea de noi continuturi cat si pentru editarea unora deja existente.

Retelele de socializare online sunt si ele parte a instrumentelor TIC care  fac posibila intalnirea virtuala a oamenilor.

Retelele profesionale sunt o varianta particulara a retelelor de socializare care sunt concepute strict pentru un anumit domeniu de activitate (LinkedIn spre exemplu).

Instrumentele de promovare si autopromovare sunt foarte importante in cadrul activitatilor de consiliere de cariera astfel ca prin intermediul lor clientul poate fi abilitat sa iti gestioneze relatia cu potentialii angajatori. Scopul acestora este de a usura relatia dintre angajat si potentialul angajator, scotand in evidenta calitatile persoanei care isi cauta un loc de munca.

Instrumente de comunicare care pot fi simple sau complexe, sincrone sau asincrone, platite sau cu titlu gratuit, sunt printre cele mai apreciale facilitati oferite de noile tehnologii.

Instrumentele de evaluare si autoevaluare a serviciilor oferite sunt printre cele mai utile instrumente pentru consiliere si orientare pe care tehnologia informatiei si a comunicarii le-a adus. Ele pot fi dezvoltate cu usurinta iar costurile sunt relativ mici.

3.3 Invatamantul la distanta

Invatamantul la distranta este un proces de dobandire a cunostintelor care se bazeaza pe tehnologia informatiei si a comunicatiilor cu resurse multumedia (text, grafica, sunet, imagine, video, animatie).

Elevul se poate forma in ritmul sau propriu in functie de necesitatile si disponibilitatile sale.

In invatamantul la distanta, computerul este folosit ca instrument de acces la resurse variate. Accesul este asigurat prin intermediul unui calculator conectat la o sursa de Internet iar informatiile sunt accesate printr-un navigator Web.

Cursantul are acces la informatii prin intermediul unor materiale de invatare prezentate intr-o forma multimedia.

3.4 Rolul tehnologiei informatiei si a comunicatiilor in consiliere

In domeniul consilierii, TIC permite urmarirea de catre consilier a progresului si a parcursului fiecarui client in parte si de asemenea ofera posibilitatea de a furniza informatii pertinente la momentul oportun. Clientii sunt incurajati sa se foloseasca de instrumentele puse la dispozitie de TIC pentru a-si planifica si monitoriza parcursul educational si de cariera. Prin intermediul instrumentelor oferite de noile tehnologii, consilierul are control deplin asupra procesului pe care il gestioneaza si poate interveni oricand pentru a aduce imbunatatiri astfel incat sa poata facilita accesul clientilor.

4. Securitatea informatiilor

Una din problemele aparute in urma utilizatii instrumentelor TIC este aceea a securitatii informatiei si implica urmatoarele aspecte:

·                     Securitatea fizica a datelor – datele sunt pastrate pe suporturi materiale care pot fi distruse. Accesul in incinta unde sunt pastrate materialele este strict interzis persoanelor neautorizate. De asemenea, incinta trebuie protejata impotriva incendiilor. Temperatura oprima in incinta este de 21 grade Celsius, fara umiditate mare, fara praf si fum. In caz contrar, componentele calculatoarelor nu mai functioneaza bine, apar erori si sunt afectate contactele electrice. Calculatorul trebuie protejat de supratensiune.

·                     Securitatea impotriva furtului sau a indiscretiilor – pentru a evita accesul persoanelor neautorizate sau pentru a impiedica actele de distrugere a datelor este important sa fie implementat un sistem de parole pe mai multe niveluri, care sa controleze accesul diferentiat la date iar datele trebuie criptate. 

·                     Protectia impotriva virusilor informatici – virusul este un program care poate distruge date sau alte programe sau poate infecta anumite programe. Virusul practic este o boala a calculatorului si provoaca anomalii cum ar fi incetinirea vitezei de lucru, scaderea spatiului liber de pe disc sau cresterea numarului de blocuri defecte. Este importanta instalarea unui antivirus care sa recunoasca virusul, sa curete fisierele contaminate si sa transmita mesaje de atentionare la aparitia unui nou “inamic”.

5. Eficienta TIC-urilor

In domeniul educatiei, eficienta tehnologiei informatiei si comunicatiilor vizeaza in primul rand posibilitatea ca invatamantul care utilizeaza TIC sa aiba efect vizibil asupra rezultatelor elevilor. Daca rezultatele sunt pozitive, este importanta specificarea acestor efecte.  Vorbim aici de utilizarea tehnologiei precum televizor, calculator conectat la Internet, radio. Este posibil ca in cazurile folosirii TIC-urilor sofisticate, mai ales daca este favorizata invatarea constructiva, lucrurile sa fie si mai promitatoare.

Tehnologia informatiei si comunicatiei permite o aplicare mai buna a noilor metode pedagogice, resursele distrubuite la distanta pot fi exploatate, are loc munca in colectiv, permite extinderea programelor de invatamant, permite obtinerea calificarilor in piata muncii, favorizeaza noile metode pedagogice.

O diferenta esentiala intre TIC-urile vechi si cele noi este conectivitatea pentru accesarea resurselor materiale si cele umane situate la distanta. Exista astazi milioane de website-uri unde se pot gasi si pot fi accesate ghiduri pentru elaborarea programelor de invatamant, programe analitice de cursuri si activitati pedagogice. Tot mai multe resurse pedagogice sunt trecute pe suport digital asa invat elevii si profesorii vor fi nevoiti sa acceseze tehnologia informatiei.

TIC-urile permit si munca in colaborare intre indivizi si/sau grupe. Acest lucru se poate realiza cu ajutorul videoconferintelor spre exemplu. Colaborarile sunt realizate prin sistemul de conversatie in timp real.

TIC-urile permit dispersarea programelor de invatamant in toata lumea iar apoi ofera posibilitatea de a invata pe tot parcursul vietii.

In zilele noastre, tot mai multe persoane, afaceri sau institutii se bazeaza pe tehnologie, iar acest lucru sporeste viteza cu care informatia calatoreste si poate fi accesata. Pentru ca informatia sa poata fi distribuita intr-un mod cat mai eficient, datele trebuie stocate pe servere dedicate si sa fie manevrate de echipe de profesionisti care sa stie exact ce au de facut in cazul unor evenimente nedorite, cum ar fi atacurile cibernetice.