În ultimii ani, nu mai este suficient pentru un site să beneficieze de o optimizare SEO impecabilă pentru a ocupa poziții de top pe expresiile de interes. Dacă vrei să-ți crești vânzările, este necesar să-ți iei notițe temeinice despre marketingul online. Mai exact, trebuie să urmărești ce-și dorește utilizatorul modern de la un site și să-i oferi o experiență care să-l convingă că tu ești alegerea potrivită.

Cert este că nu există practici de user experience greșite sau corecte, ci doar eficiente sau ineficiente. Află în cele ce urmează câteva sfaturi de UX pe care poți să le aplici imediat și care îți vor aduce rezultate de lungă durată.

Amplasează corect logo-ul

Din ce în ce mai mulți web designeri aleg să amplaseze logo-ul unui site pe centrul paginii, probabil pentru că pleacă de la premisa că site-ul arata mai “actual” astfel. În realitate, o astfel de decizie iți poate aduce pierderi în vânzări. Poziția clasică, dar încă eficientă, este stânga-sus. În primul rând, acest lucru va influența pozitiv utilizatorul în a reține numele site-ului tău. Gândește simplu: citirea se realizează de la stânga la dreapta. Când intri pe un site, începi să-l “scanezi” vizual în aceeași direcție. Cu alte cuvinte, logo-ul este primul lucru pe care utilizatorul îl observă în momentul în care intră pe site.

Mai mult, logo-ul trebuie să aibă un link clickable către homepage. Poziționează-l pe centru și vei observa singur cum scade numărul utilizatorilor care se întorc pe pagina principală. Pune-l în coltul din stânga și beneficiază de avantajele acestui sfat de UX atât de simplu de implementat!

Nu uita de Breadcrumbs aka firimiturile de pâine

Exact ca în povestea Hansel și Gretel, breadcrumbs ajută utilizatorii să se întoarcă mai ușor la pagina de unde au pornit. În plus, îl ajuta pe Google să înțeleagă mai ușor cum este structurat site-ul tău, contribuind la indexarea site-ului. Nu în ultimul rând, ajuta la reducerea ratei de respingere (citește mai multe despre bounce rate și cum să-l reduci aici). Gândește-te că site-ul tău nu este accesat doar prin homepage, ci în funcție de căutările organice. Dacă o anumită pagină nu satisface necesitățile utilizatorilor tai, trebuie să le oferi o variantă la îndemână pentru a nu părăsi imediat site-ul.

Pentru a beneficia de toate avantajele aduse de breadcrumbs, este important să îl amplasezi în partea superioară a paginii, să te asiguri că este vizibil și, bineînțeles, că funcționează.

Ține cont de cei trei C: Cont+Contact+Coș

Deși pare un sfat de UX la îndemâna oricui, află că multe site-uri omit faptul că trebuie să rezerve utilizatorilor colțul din dreapta sus. Primul instinct pe care îl ai în momentul în care vrei să-ți verifici coșul de cumpărături sau să te autentifici pe platformă este să duci cursorul în acel colț al paginii.

De asemenea, asigură-te că aceste trei funcții sunt cât mai simplu de folosit. În primul rând, încearcă să soliciți doar informațiile necesarea pentru crearea unui cont. Există și în prezent o mulțime de site-uri care încă cer codul poștal sau chiar și un număr de telefon fix! Dacă nu simplifici acest pas, sunt șanse mari să existe persoane care renunță definitiv la ideea de a mai cumpăra de pe site-ul tău. Poți chiar să oferi autentificarea prin contul de Facebook ca variantă alternativă.

Linkul pentru pagina de Contact îl poți amplasa încă o dată și în footer. În același timp, nu uita să oferi un număr de telefon și o adresă de email clickable în orice pagină din site, nu doar în cea de Contact. În pagina dedicată, încearcă să oferi informații cât mai detaliate, precum o hartă care poate fi deschisă în Google Maps, programul de lucru, poate chiar nume și numere de telefon dedicate pentru fiecare departament care ar putea fi relevant pentru utilizatorii tăi.

Analizează dacă continuarea cumpărăturilor după adăugarea unui produs în coș este relevantă.

Dacă deții un magazin online, un sfat de UX important este să lași utilizatorul să-și continue cumpărăturile după adăugarea fiecărui produs în coș. Sau, cel puțin, să nu-l trimiți forțat în coșul de cumpărături, ci să-l “întrebi” dacă vrea să-și continue cumpărăturile sau să plaseze comanda. În schimb, există anumite site-uri care ar fi mai indicat să “treacă peste politețuri”. În această situație se află, spre exemplu, site-urile companiilor aeriene. Șansele sunt foarte mici ca utilizatorul să cumpere mai multe bilete de avion decât cele pe care le-a adăugat deja în coș. Analizează comportamentul cumpărătorilor tai și află dacă este relevant să mai dea încă un click pentru a ajunge în coșul de cumpărături.

Folosește funcția de search în mod inteligent

Daca vizitatorii tai nu pot găsi în meniu ceea ce-i interesează, vor căuta cu siguranță bara de search. De aceea, este important ca această funcție să primească o atenție deosebită. În primul rând, asigură-te că este amplasată în header. Apoi, renunță la clasica iconiță cu o lupă, optează pentru o bară de căutare atât pe mobile, cât și pe desktop. Dimensiunea ei ar trebui să fie de aproximativ 25 de caractere sau echivalentul a 3-4 cuvinte.

Nu în ultimul rând, implementează o funcție de search inteligentă, care să ofere sugestii relevante pe măsură ce utilizatorul tastează, precum produse sau categorii.

Investește în imagini de calitate

Câtă încredere poți avea să faci o tranzacție pe un site cu poze pixelate sau luate de pe AliExpress? Acest lucru poate determina orice potențial cumpărător să se gândească de două ori dacă site-ul tău este de încredere sau mai bine caută în altă parte.

Folosește imagini de cea mai bună calitate, care pot fi mărite pentru ca utilizatorul să observe și cele mai mici detalii ale produsului. De preferat, realizează propriile poze chiar dacă nu ești tu producătorul. Produsele sunt ale tale, pune-le într-o lumină cât mai bună și creste-ți vânzările!

Tu câte dintre aceste sfaturi de UX ai respectat până acum? Toate aceste recomandări te vor ajuta să obții niste indicatori de user experience mai buni și, implicit, să urci mai repede în paginile cu rezultate ale căutărilor pe Google. Motorul de căutare ține cont de experiența vizitatorilor unui site, cuantificând această experiență prin timpul petrecut pe site, numărul de pagini accesate, bounce rate etc.