După articolul publicat luna trecută, în care am vorbit despre etapele crearii unui magazin online, de la alegerea numelui domeniului, a hostingului, a platformei la indexarea în Google şi generarea de vânzări, multe persoane ne-au întrebat care este cea mai bună platformă de eCommerce. 

La modul general, aşa cum spuneam şi în articolul anterior, platforma de eCommerce perfectă este cea care îţi oferă toate funcţionalităţile necesare şi care va fi viabilă şi peste 10-15 ani de acum încolo, adică care poate fi adaptată nevoilor tale pe parcurs ce te extinzi. 

Fiecare platformă are anumite avantaje şi dezavantaje. O platformă poate fi potrivită pentru un anumit business, dar neavantajoasă pentru un altul. Citeşte acest articol pentru a descoperi care sunt principalele platforme de eCommerce şi de ce trebuie să ţii cont pentru a alege cea mai bună platformă pentru magazinul tău online. Durează doar 9 minute.

Cuprins articol

Tipuri de platforme de comerţ online

Top 8 platforme eCommerce în 2019 în România. Avantajele şi Dezavantajele fiecăreia

Tipuri de platforme de comerţ online

Platforme open source

Termenul de “platformă open source” se referă la faptul că tot codul sursă al acesteia este pus la dispoziție în mod gratuit de dezvoltatori către comunitate, pentru a fi utilizat, dezvoltat, modificat, îmbunătățit.  Practic, tot ce trebuie sa faci este să descarci codul sursă de pe site-ul dezvoltatorului și să începi să îl modifici după bunul plac, până ajungi la rezultatul dorit. O mare varietate de funcționalități au fost deja create de comunitatea de dezvoltatori din jurul platformei Open Source (plugin-uri), putându-se achiziționa din marketplace-uri special create pentru fiecare platformă în parte. Magento, de exemplu, este dezvoltat în prezent extrem de mult de comunitate și o proporție mare de noi funcții și remedieri de erori (inventarul cu mai multe surse este un exemplu foarte bun) provin de la membrii comunității, ci nu de la echipele interne. 

Adesea, versiunea open source a platformei (în cazul în care au mai multe versiuni), are un nivel de funţionalităţi mai mic (cum ar fi arhitectura multi-store, opţiuni de visual merchandising, gestionare îmbunătățită a conținutului etc.) și / sau niciun suport pentru aplicație. Majoritatea platformelor oferă acum versiuni cloud ale platformei lor (sub formă de PaaS) pentru pachetul premium.

Principalele platforme open source preferate de companiile din România sunt: Magento, WooCommerce, Prestashop şi OpenCart.

Avantajele platformelor open source

  • Nu plăteşti abonament lunar pentru utilizarea platformei
  • Comunitatea dezvoltă în mod constant platforma
  • Poți personaliza platforma și o poți integra ușor cu servicii third-party
  • Control 100%, dezvoltările ulterioare ale magazinului îţi aparţin ţie

Dezavantajele platformelor open source

  • Costurile de lansare ale unui magazin online sunt mai mari 
  • Dezvoltarea magazinului durează mai mult

Platforme eCommerce de tip SaaS

SaaS este prescurtarea de la „Software as a Service”. Acestea sunt platforme pentru magazine online deja create de diverse companii, pe care le poți folosi în schimbul unui abonament lunar. O astfel de platformă este cea mai ieftină și rapidă soluție pentru un magazin online. Dezavantajul constă în gradul foarte mic de flexibilitate în ceea ce priveşte personalizarea platformei. Abonamentul lunar pe care îl plăteşti este doar pentru utilizarea platformei. Ea nu îți aparține ție, ci firmei care a dezvoltat-o. Cele mai populare platforme Saas în România sunt Shopify, Shopmania şi Wix.

Avantajele platformelor eCommerce de tip SaaS

  • Costuri inițiale reduse – platforma este deja dezvoltată, tu doar o închiriezi
  • Configurare și implementare rapidă 
  • Actualizare permanentă a platformei
  • Posibilitatea de upscale sau downscale

Dezavantajele platformelor eCommerce de tip SaaS

  • Lipsa controlului – platforma SaaS aparține companiei dezvoltatoare 
  • Personalizările se realizează mai greu 
  • Platforma nu îți aparține 
  • Depinzi de furnizorul platformei – în general, pe platforma tip SaaS lucrează doar echipa furnizorului tău.

Top 8 platforme eCommerce în 2019 în România. Avantajele şi Dezavantajele fiecăreia

Magento – platformă open source

Magento este una dintre cele mai populare platforme de eCommerce din lume dintr-un motiv bine întemeiat. Este platforma care gestionează din tranzacţii peste 100 de miliarde de dolari în fiecare an, fiind al treilea cel mai utilizat constructor de magazine de eCommerce şi având o cotă de piață de peste 10%. Marci mari precum Nike, Procter & Gamble și Cisco folosesc Magento.

De asemenea, are avantajul de a fi o platformă open-source, în ciuda faptului că a fost inițial dezvoltată de o companie cu capital privat. O armată uriașă de dezvoltatori web au făcut-o apoi și mai atractivă prin adăugarea mai multor funcționalități de bază.

Magento este cea mai bună soluție de comerț electronic într-o mulțime de cazuri, deoarece este foarte versatilă. Sistemul de comerț electronic se bazează pe o arhitectură de tip PHP, care îţi permite să construieşti cu ușurință magazine online scalabile. Este livrat cu mai multe extensii care permit integrarea ușoară a terţe aplicații necesare pentru magazinul tău web. Cu toate acestea, întrucât Magento a fost creată inițial pentru dezvoltatorii web pentru a nu fi necesar să pornească de la zero, construirea unui magazin onşine pe această platformă ar necesita un anumit nivel de expertiză în programarea PHP. 

Avantaje Magento

  • Comunitate amplă, dispusă să ajute
  • Funcționalități utile
  • Uşor de optimizat pentru motoarele de căutare
  • Platformă foarte populară, cu experiență

Dezavantaje Magento:

  • Teme contra cost
  • Necesită abilități de dezvoltare web
  • Necesită suficient spațiu și memorie pentru a funcționa bine

WooCommerce (WordPress) – platformă open source

Dacă eşti la început de drum, ai o listă limită de produse pe care vrei să le vinzi, ţi-ai propus să nu cheltuieşti foarte mult şi vrei ceva uşor de configurat, WooCommerce este cea mia bună platformă pentru magazinul tău online.

WooCommerce este una dintre cele mai bune platforme gratuite de comerț electronic care se bazează tot pe limbajul de programare PHP. Este de fapt o extensie a WordPress CMS, realizată de Jigoshop. WooCommerce are aproape 21% cotă de piață globală datorită ușurinței sale de utilizare. Poate fi instalată cu ușurință chiar și de către un începător, în timp ce configurarea acestuia pe orice gazdă PHP este foarte rapidă. Întrucât este folosită de peste 380K de retaileri până acum, oferă un varietate imensă de pluginuri și teme.

Avantaje WooCommerce:

  • Nivel nelimitat de personalizare a funcţionalităţilor
  • Foarte bună pentru SEO
  • În general, posibilitate de a obține totul complet gratuit (mai puțin domeniu și găzduire)
  • Comunitate imensă, dornică să ajute 
  • Cea mai largă și variată gamă de extensii și teme

Dezavantaje WooCommerce:

  • Gestionarea unei game largi de produse este destul de dificilă
  • Website-ul devine greoi atunci când este încărcat excesiv
  • Un hosting bun poate fi costisitor

Prestashop – platformă open source

Prestashop este o platformă de comerț online bazată pe PHP, construită pe un motor inteligent de template-uri. Aceasta oferă sute de funcţionalităţi, inclusiv pagină de checkout, produse descărcabile şi funcții de vânzare încrucișată. Prestashop este utilizat în 160 de țări și a fost tradus în 63 de limbi diferite. Acest lucru a contribuit la construirea unei comunități puternice în întreaga lume, cu peste 100.000 de membri. Prestashop vine, de asemenea, cu teme personalizabile și funcţii suplimentare.

Avantaje PrestaShop:

  • O mulţime de aplicaţii care pot fi integrate
  • SEO puternic
  • Platformă foarte flexibilă
  • Comunitate vastă, gata să ajute
  • Disponibilă în versiune găzduită sau cu găzduire proprie

Dezavantaje Prestashop:

  • Mai lentă decât alte platforme
  • Limitează integrarea aplicaţiilor externe
  • Necesită abilități de dezvoltare web
  • Pe versiunea găzduită nu există funcţionalităţi multichannel

Sfat bonus: Alege întotdeauna servicii de găzduire web optimizate pentru platforma ta online care să asigure încărcarea rapidă a magazinului tău.

OpenCart – platformă open source

OpenCart este o platformă de eCommerce apărută mai târziu pe piață decât competitorii săi. Din acest motiv, comunitatea este mai restrânsă, dar este foarte implicată. Platforma este apreciată pentru codul ei lightweight (care consumă puține resurse) și este suficient de utilă și complexă pentru a oferi un pachet complet pentru eCommerce. Poţi alege din peste +2500 de teme, are o interfaţă uşor de administrat şi multiple opţiuni de livrare şi plată.

Avantaje OpenCart:

  • Platforma se încarcă repede
  • Ușor de instalat
  • Nenumărate extensii pentru funcționalități, la prețuri foarte mici, multe dintre ele gratuite
  • Implementare în limbi străine

Dezavantaje OpenCart:

  • Limitat din punct de vedere al optimizării
  • Personalizare a designului limitată

Joomla – platformă open source

Joomla are cota de piață de aproape 6%, care arată popularitatea moderată în rândul afacerilor de comerț electronic. Are o comunitate înfloritoare de dezvoltatori și designeri și găzduiește peste 700.000 de magazine online și site-uri web.

Avantaje Joomla:

  • Dezvoltare și întreținere rentabilă
  • Suport pentru SEO
  • Opțiuni excelente de proiectare
  • Interfață de administrare ușor de utilizat
  • Securizată
  • Suport pentru template-uri mobile friendly
  • Modificări ușor de implementat

Dezavantaje Joomla:

  • Optimizarea SEO necesită o configurare intensă
  • Sunt necesare cunoștințe tehnice pentru personalizare 
  • Adăugarea de categorii este dificilă
  • Nefiind în mod special o soluție de comerț electronic, trebuie personalizată cu ajutorul unor module suplimentare.

Shopify – platformă SaaS

Shopify este o platformă de eCommerce care a devenit foarte populară deoarece are un modul ce permite crearea unui magazin online direct pe Facebook. Ceea ce poate părea un avantaj, ar putea presupune de fapt câteva probleme. De exemplu, conținutul nu este deținut de tine, iar Facebook este cunoscut pentru închiderea paginilor fără motive clare.

Dacă eşti la început de drum, nu dispui de foarte multe resurse financiare sau vrei să vinzi produse de tip hand-made, Shopify este o soluție bună și rapidă. Dacă îți dorești, în schimb, să creezi un brand, poate că e nu este cea mai bună opţiune.

Avantaje Shopify:

  • Implementare cu Facebook
  • Oferă asistență 24/7 (e-mail, telefonic, live chat)
  • Populară, comunitate relativ amplă
  • Poate fi încercată gratuit

Dezavantaje Shopify:

  • Doar pentru eCommerce, probleme cu alte tipuri de conținut, prin urmare și cu SEO
  • Taxează și la tranzacții
  • Dificil de extras datele și mutat pe alte platforme

ShopMania – platformă SaaS

ShopMania este o platformă eCommerce dezvoltată de români pentru piaţa din România. 

Cele mai importante avantaje ale platformei sunt design-urile optimizate pentru motoarele de căutare și funcționalitățile avansate pentru promovarea magazinelor online. Poți testa gratuit platforma, iar tarifele nu sunt destul de accesibile.

Avantaje ShopMania:

  • Disponibilă în limba română
  • Variantă gratuită disponibilă pentru testare
  • Elemente de marketing implementate (social media, live chat etc.)

Dezavantaje ShopMania:

  • Implementarea funcționalităților personalizate dificilă
  • Limitări în design și costuri relativ mari pentru personalizare

Wix – platformă SaaS

O altă platformă de tip SaaS foarte cunoscută şi populară este Wix. Este preferată în special de persoanele începătoare în crearea unui magazin online, deoarece este destul de simplu de utilizat. Wix folosește ferestre editabile direct în website, bazate pe un sistem click and drag, foarte prietenos cu începătorii. Cu toate acestea, Wix nu poate fi considerată cea mai bună platformă când vine vorba de optimizare avansată sau funcționalități personalizate, deoarece platforma a fost concepută iniţial pentru crearea de website-uri de prezentare.

Avantaje Wix:

  • Foarte de ușor de utilizat pentru a crea un website
  • Tarif lunar mic
  • Asistență tehnică

Dezavantaje Wix:

  • Limitată din punct de vedere al funcționalității şi al designului
  • Destul de greu de realizat o optimizare avansată

Aşadar, înainte de a alege orice platformă de comerț electronic, trebuie să ai un plan de afaceri foarte bun, să ştii exact ce acţiuni concrete vei intreprinde cu ajutorul magazinului online. În unele cazuri, Prestashop poate fi o opțiune mai bună,  în timp ce în altele Magento câştigă detaşat. Trebuie să ştii că nu există o singură soluţie care să se potrivească tuturor, de aceea este important să optezi pentru varianta cea mai convenabilă pentru tipul şi dimeniunea afacerii tale. Alege totuşi o platformă flexibilă, care poate adaptată pe parcurs ce magazinul tău se va extinde.

Dacă ai nevoie de ajutor în alegerea celei mai bune platforme de eCommerce pentru afacera ta, îţi oferim cu drag sprijinul. Ne poţi contacta aici